30 mei 2019, dag 39: Llanes - Villahormes, 19 km (756 km)

30 mei 2019 - Villahormes, Spanje

Ik had gisteren veel last van mijn enkel en daarom was het de bedoeling om maximaal 17 km te lopen vandaag. Het liep echter anders.

Vanmorgen zonder haast opgestaan en ontbeten. Vanuit onze herberg afgedaald naar Llanes, een oude badplaats met veel mooie grote huizen. We volgen een alternatieve route uit mijn boekje over een mooi wandelpad langs de kust bij Llanes. Het eerst deel is goed onderhouden, maar verderop lopen we ineens tussen de koeien. Een smal paadje met opnieuw fantastische uitzichten. Maar dan ineens is het pad versperd en we kunnen niet verder. We volgen een paadje dat grotendeels terug leidt tot we een doorgang door een hek vinden. Dat waren een aantal extra kilometers. Op de GPS terug naar de route die we weer oppikken in Poo.

Na Playa de Poo opnieuw een fijn onverhard pad dat grotendeels de kust volgt. Zo bereiken we Celerio dat mooie stranden heeft en een prima barretje voor een koffie en toilet.

Vanaf het strand klimmen we omhoog en moeten dan een heel eind de straat volgen tot voorbij Barro. Daarbij passeren we het idyllisch gelegen kerkje Nuestra Senora de los Dolores en steken de Rio Barro over. Daarna komen we weer op een onverhard pad. Dit keer met schaduw. We klimmen omhoog en zien op een gegeven moment de besneeuwde toppen van de Picos de Europa.

Er volgt een flinke afdaling en dan komen we bij de ruïne van het klooster van Antolin de Bedon. Het hek is open en we besluiten een kijkje te nemen. We wandelen rond en maken foto's. Als we terug naar de weg willen, blijkt dat de boer die aan het ploegen was het hek op slot gedaan heeft. Rugzak af en ons erdoor wurmen.

Snel daarna bereiken we het strand van San Antolin. We moeten een stuk de weg volgen om de spoorbaan en A8 te kunnen kruisen. Dan mogen we het aardige dorpje Naves in. Vanuit Naves brengt een onverhard schaduwrijk paadje ons in Villahormes en bij onze herberg.

Het is nog erg rustig in de herberg (half vier) en we kiezen onze bedden in een grote slaapzaal. Daarna verzamelen we zoveel mogelijk kleding en zetten de wasmachine aan. Heerlijk mijn lichte zomerjurkje aan. Het is hier nu zomers warm, dus daar maken we graag gebruik van om alles te wassen en in de zon te drogen. Ondertussen loopt de herberg vol.

Terwijl ik dit typ zit ik met mijn voet in een emmer koud water. Morgen echt een korte route. Heerlijk een halve rustdag.

1. Annemarie:
    30 mei 2019
    Hoi Conny, zie mijn reactie per abuis bij 28 mei geplaatst. Stoer ben je.
  2. Corry Arts:
    30 mei 2019
    Dat was weer een belevende dag vandaag, jullie hebben zoveel beleefd, geweldig gewoon. Door dat hekje heen kruipen. Gelukkig ging alles goed. En dan tot slot, weer een goede slaapplaats gevonden. En nu weergoed uitrusten voor morgen. En hopen dat het morgen ook weer goed weer word. Lieve groetjes.