32 km Afsluitdijk

4 augustus 2019 - Groningen, Nederland

Perfect wandelweer vandaag voor een wandelingetje op een dijk.

De Afsluitdijk is vandaag open voor wandelaars en fietsers . Peter zet me af aan het begin van de dijk bij Zurich. Op de parallelweg loop ik naar Kornwerderzand. Daar mag ik met een viaduct de snelweg over en kan ik aan de andere kant op de grasdijk lopen.

Op de dijk een fenomenaal uitzicht: links het Ijsselmeer, rechts de Waddenzee, en vooruit de eindeloze grasdijk met af en toe wisselende mooie vegetatie. Op de dijk staan oude hectometerpaaltjes waarop ik kan zien hoe lang de dijk nog duurt. Ook kom ik er een oude grenspaal tussen de provincies Friesland en Noord-Holland tegen.

Op het lager gelegen fietspad komen regelmatig fietsers voorbij. Ik zie maar weinig wandelaars. Zes mensen die de andere kant op lopen en vier die net als ik richting Den Oever lopen. Een van de andere wandelaars vindt het wel saai, maar eigenlijk heb ik daar geen last van. Ik geniet van het uitzicht, de bloemetjes en het zalige weer. Er staat weinig wind, het is overwegend bewolkt en niet te warm. En nog veel belangrijker: ondanks het wat ongelijkmatige graspad gaat het heel goed met mijn enkels. Ik heb nergens last van en dat stelt me heel erg gerust.

Na 6:45 uur lopen tref ik Peter in Den Oever. Het was een heel plezierige en indrukwekkende wandeling.

1. Mieneke:
    5 augustus 2019
    Conny, wat fijn dat het gelukt is. 🥾🥾🥾
  2. Johan v.r.:
    5 augustus 2019
    Conny , Dit is heel goed nieuws en fijn dat je zo genoten hebt .
    Johan v R.