4-10-2020 Krijtlandpad: Maastricht - Eijsden, 13 km

4 oktober 2020 - Eijsden, Nederland

Vandaag lopen Peter en ik samen de eerste, korte etappe van het Krijtlandpad. Het weer is onstuimig met veel wind, donkere luchten en moeilijk te voorspellen neerslag. Maar uiteindelijk lukt het om het droog te houden en lopen we zelfs stukken in de zon.
We zetten de auto bij station Eijsden en gaan met de trein naar Maastricht waar deze streekroute begint.

Start bij station Maastricht

We lopen naar de Sint Servaasbrug en volgen daar de Maas naar het Zuiden.

Sint Servaasbrug Maastricht

We zullen het grootste deel van deze etappe de Maas blijven zien, een mooie overgang van het gisteren door mij afgesloten Grote Rivierenpad.
Langs het gouvernementsgebouw (chique Limburgs voor provinciehuis) komen we bij de nieuwe kleine natuurgebieden langs de Maas, ontstaan door het nieuwe waterbeheer.
Eerst met een forse en koude tegenwind door de Kleine Weerd.

Tegen de wind in bij de Kleine Weerd

Daarna volgt De Hoogenweerth met Konikpaarden.

Konikpaarden bij de Hoogenweerth

We lopen langs de Pietersplas en moeten daarna op een dijkje langs de Oosterweg lopen tot we van de Maas afbuigen op weg naar Oost-Maarland.

Op weg naar Oost-Maarland

Af en toe loopt de route samen met het Jacobspad via Mosana, zoals in Oost-Maarland.

Oost-Maarland

Na Oost-Maarland duiken we de Eijsder Beemden in. Ook dit is nieuwe natuur langs de Maas. Links en rechts hebben we nu water.

In de Eijsder BeemdenZwanen in de Eijsder Beemden

Over graspaden bereiken we Eijsden, waar we grotendeels omheen lopen. Natuurlijk moeten we bij kasteel Eijsden de poort in om kasteel en tuin te bekijken. Ik herinner me dat nog van de via Mosana. Het kasteel zelf is niet te bezoeken, maar de buitenkant in renessaince stijl (1636) is de moeite waard.

Kasteel EijsdenGracht rond kasteel EijsdenBerceau bij kasteel EijsdenTuin kasteel EijsdenRozen bij kasteel Eijsden

Kort daarna zijn we terug bij de auto. Lekker uitgewaaid.