5-12-2020 Groene Wissel Warffum

5 december 2020 - Warffum, Nederland

Vandaag loop ik samen met Yolanda, Frieda en Martha van de BoetenBaintjes. Ik fiets in de regen naar het station, maar de weersvoorspelling belooft dat het na 10 uur droog zal worden met kans op zon. Even voor 10 uur beginnen we in Warffum te lopen. Het regent nog zachtjes, maar dat is na een half uur over, waarna langzaam maar zeker de zon door breekt.

De route slingert eerst door Warffum: langs haventje, kerk en door leuke steegjes. Over een pad met knotwilgen verlaten we Warffum.

mooi steegje in Warffum  langs knotwilgen Warffum uit

We lopen over rustige asfaltweggetjes het “nieuwe land” in. Warffum lag vroeger aan de Waddenzee en dus lopen we nu in een Waddenpolder (Noordpolder). Na een aantal lange rechte asfaltweggetjes bereiken we Noordpolderzijl.

op weg naar Noordpolderzijl  Noordpolderzijl

Op de dijk bij Noordpolderzijl houden we onze koffiepauze. Wat frisjes zo in de wind, maar wel met uitzicht op het kleinste zeehaventje van Nederland.

de kleinste zeehaven van Nederland  Waddenzeedijk met overstapje

Nu volgt 5 km grasdijk (waddenzeedijk) met uitzicht op de Noordpolder aan de linkerhand en de buitendijkse landen met de Waddenzee aan de rechterhand. Wazig is ook Rottum te zien. We lopen heerlijk in de zon en mogen flink wat overstapjes over.

Waddenzeedijk  buitendijks land

We passeren een vogelreservaat waarna we de Waddenzeedijk mogen verlaten, terug de Noordpolder in.

vogelreservaat  weer de Noordpolder in

Er volgen nu overwegend graspaden langs akker- en weidevelden. De schapen staan nog buiten. Bij een grote loods zitten we uit de wind, in de zon op een betonnen rand en maken dankbaar gebruik van het keurige mobiele toilet dat een stukje verderop staat. We kruisen een dijkje en gaan verder overgraspaden naar Den Andel.

op weg naar Den Andel  Den Andel

Met de Aviko aardappelfabriek in het zicht (ook een stukje Groningse cultuur) gaan we weer een graspad op. Deze is heel onduidelijk, we moeten zelfs over schrikdraadafzetting en een stuk door een schapenwei, maar dankzij gps en duidelijke routeomschrijving weten we steeds de juiste kant van sloten en kreekjes aan te houden. Volgens de beschrijving moeten we op een zandpad uitkomen, maar dat pad is een zeer zompig kleipad. Glibberend en glijdend bereiken we een boerderij.

onduidelijk graspad langs oude kreek  zandpad of kleibaan?

Daarna komen we al snel in Breede. Na een korte fruitpauze bij het kerkje, wandelen we Breede weer uit over een bochtig fietspad tot we bij het Warffumerbos aankomen. Een slingerend voetpaadje leidt ons door dit jonge bos. Een leuk toetje op een mooie en onverwacht afwisselende wandeling.

kerkje van Breede  Warffumerbos

Na het Warffumerbos komen we weer in Warffum, nu in het zonnetje. Een prima wandeling, mooi maar door graspaden en modder wel pittig, ruim 22 km.

terug in Warffum  haventje van Warffum