5-2-2023 Maarten van Rossum pad: Heerde - Zwolle, 22 km

5 februari 2023 - Zeewolde, Nederland

Als om half 10 de laatste druppels van het regenfront dat afgelopen nacht overtrok zijn gevallen, nemen wij afscheid van weer een prima vrienden op de fiets adres.

Vrienden op de fiets, Heerde

Via het landgoed Boshoven proberen we terug te lopen naar het Maarten van Rossumpad. Het landgoed in is geen probleem...

Landgoed Boshoven

maar aan de andere kant weer een uitgang vinden bleek niet eenvoudig. Na wat omlopen lukt het toch en treffen we Maarten in het Zwolsche Bos.

Zwolsche Bos

We begroeten hem hartelijk, blij als we zijn dat het droog is en de wind ons in het bos weinig deert. Al snel zijn we bij de heel stille Kamperklippen.

De Kamper klippen

Ook dit is weer een fraai heidegebied. We laten Maarten even links liggen om naar het hoogste punt van de klippen te lopen: de Tonnenberg. Heerlijk genieten van het uitzicht.

Uitzicht vanaf Tonnenberg

Daarna volgt prettig veel bos. Het laatste deel lopen we langere tijd in een soort dalletje dat een beetje doet denken aan een oude spoorkuil.

Het Kret

Het blijkt echter Het Kret te zijn. Dit is een door de Zwolse Waterkering Maatschappij in 1890 gegraven greppel om water van het Heerderveld naar het waterbedrijf te laten lopen. In die tijd was de waterstand veel hoger en hadden we hier niet kunnen lopen.

Aan het einde klimmen we het Kret uit, passeren een parkeerplaats waar de vele mountainbikers die we vanmorgen zagen hun auto hebben staan en lopen het veel stillere landgoed Petrea in.

Landgoed Petrea

Dit landgoed gaat over in een bosrijke villawijk van Wapenveld en zo bereiken we bij de bierbrouwerij het Apeldoorns kanaal.

Bierbrouwerij aan het Apeldoorns kanaal

We steken het kanaal over en lopen tegen een fikse wind in naar het noorden. Bij een sluisje steken we het kanaal opnieuw over.

Sluis in Apeldoorns kanaal

De bewegwijzering laat ons even in de steek en mijn gps stuurt ons een golfterrein op. We moeten prikkeldraad over om weer op de goede route te komen: een mooi slingerend oud dijkje.

Oude dijk en kolk

Dit dijkje komt uit op de dijk langs het Apeldoorns kanaal

Nieuwe dijk langs Apeldoorns kanaal bij Hattem

waar even de zon schijnt en we mooi zicht hebben.

Uitzicht vanaf dijk bij Hattem

Snel daarna zijn we in Hattem, waar het Apeldoorns kanaal in de IJssel stroomt, en lopen door smalle straatjes

Door Hattem

naar het marktplein

Marktplein Hattem

met de kerk

Kerk Hattem

Verderop staat de Dijkpoort.

Vanaf Hattem lopen we opnieuw vol in de wind naar de spoorbrug om de IJssel over te steken.

Over de spoorbrug de IJssel over.

De IJssel en uiterwaarden

Aan de andere kant lopen we het Engelse Werk in, een park in Engelse landschapsstijl.

Het Engelse Werk, Zwolle

Na een flinke slinger door dit park zoeken we het station van Zwolle op.

We hebben drie prachtige wandeldagen gehad.