6-11-2021 Herfstwandeling: Groene Wissel Hooghalen 2, 18 km

6 november 2021 - Groningen, Nederland

Het is prima wandelweer en ik ga na lange tijd weer eens samen met Yolanda een Groene Wissel lopen. Twee weken geleden liep ik nog met een klein groepje van de Boetenbaintjes een mooie wandeling bij Bakkenveen. Het viel ons toen op dat we nog niet veel paddenstoelen zagen en dat ook de herfstkleuren nog niet op hun mooist waren. Dat is nu vast anders.

Inmiddels gaat het helaas niet goed met Covid19. Het aantal besmettingen neemt weer fors toe bij een stagnerende vaccinatiegraad (85% van de volwassenen) en daarmee gaat ook de ziekenhuisbezetting weer omhoog. Dus worden de regels weer strenger, maar gelukkig blijft wandelen een veilige bezigheid en is voor buiten sporten geen QR-code nodig. Dat laatste is overigens sowieso geen probleem. We zijn allemaal gevaccineerd.

Yolanda en ik ontmoeten elkaar op station Groningen en een trein, bus en 3 kwartier later beginnen we aan de Groene Wissel in Hooghalen. Eerst lopen we door het dorp waarbij we De Dorpsbakker met koffiezaak dapper rechts laten liggen. We hebben koffie in de rugzak en besluiten De Dorpsbakker voor na de wandeling te bewaren. We laten Hooghalen achter ons en gaan boswachterij Hooghalen in. Door het bos bereiken we het eerste heideveld: Het Grote Zand. Het is er heel stil, we zien geen andere wandelaars.

Het Grote Zand  stille hei

Het is bewolkt, maar droog en aanvankelijk staat er nog weinig wind. Prima wandel weer dus. De route is erg afwisselend. Na de hei volgt weer bos en we zien vennen.

herfstkleuren in boswachterij Hooghalen  natte paden

We lopen langs de rand van een tweede heideveld: het Hingsterveen. We lopen met een grote boog om deze ven heen en bereiken dan Kamp Westerbork. We lopen om de voormalige houten officierswoning heen. Het gebouw staat in een glazen omhulsel om het tegen de weersinvloeden te beschermen. Een somber stukje geschiedenis. Naast het voormalig kamp staan de veertien radiotelescopen van het Nederlands instituut voor radioastronomie.

radio telescopen Westerbork  mooi gevarieerd bos

We wandelen verder door het afwisselende bos, veel verschillende paden en verschillende begroeiing, mooie herfstkleuren en paddenstoelen.

het is herfst  mooie zwammen

Ter afwisseling twee keer een kort stukje met akkerland. Af en toe nog een klein stukje hei of een ven. Het laatste stuk gaat over de Hooghaler es en zo bereiken we weer Hooghalen. Het is harder gaan waaien met een frisse wind. Een goed excuus voor een flink kop warme chocolademelk bij De Dorpsbakker. Ze vragen niet naar onze QR-code, in een bakker hoeft dat ook niet, maar in de koffiezaak van de bakker gelden denk ik andere regels. Het blijft verwarrend …

Het was een prachtige wandeling, we hebben het droog gehouden en heerlijk bijgepraat en ... voorzichtige plannen voor een wandelweekend gemaakt.