6-11-2022 Maarten van Rossum pad: Eerbeek - Ugchelen, 19 km

6 november 2022 - Zeewolde, Nederland

De voorspelling is dat het 's middags gaat regenen. Daarom staan we wat eerder op en gaan we na een wederom fantastisch ontbijt om 9:15 op pad.

We lopen over het Trekvogelpad terug naar onze route. Over aardige lanen tusen weilanden door lopen we verder.

Landelijke lanen na Eerbeek

Bij Loenen mogen we het bos weer in en komen bij de fraaie Vrijenbergerspreng en Veldhuizerspreng.

Vrijenbergerspreng

Deze sprengen waren niet voor de papiermolens of wasserijen maar om de waterstand van het Apeldoorns kanaal op peil te houden. We volgen een van de sprengen een tijdje.

Pad langs de Vrijenbergerspreng

We lopen verder door het bos en kruisen na een korte pauze voor de tweede maal vandaag de spoorlijn van de Veluwse Stoomtrein maatschappij.

Immenberg

Daarna lopen we langs de bosrand verder richting Beekbergen.

Langs de bosrand naar Beekbergen

In Beekbergen vinden we eindelijk een kop koffie. We hebben er dan al 12 km op zitten. Na Beekbergen nog een stukje met weilanden: Konijnenkamp

Konijnenkamp na Beekbergen

Snel daarna komen we op landgoed het Spelderholt.

Landhuis Het Spelderholt

We klimmen heel gestaag omhoog langs dit landgoed. Daarna volgt een bijna 2 km lang bospad door het landgoed Bruggelen of het Engelanderholt. Het pad heuvelt licht.

Bijna 2 km kaarsrecht door Engelanderholt en over de Rakenberg

Ook hier is het mooi herfstig in een bos met wisselende vegetatie.

Ook in het landgoed Bruggelen is het herfst

Uiteindelijk komen we op de Rakenberg bij het Salamandergat.

Het salamandergat op de Rakenberg

We zijn dan op een heide.

Heideveld op de Rakenberg

We komen aan de praat met een meneer die vraagt of we soms het Maarten van Rossum pad lopen. Hij vertelt dat hij heeft mee geholpen met de ontwikkeling en markering van het pad. En inderdaad, meneer Bruno de Vries staat in ons boekje. Bedankt Bruno, we genieten volop en de markering is prima in orde.

Vlak na het heideveld komen we weer bij prachtige sprengen: de Koppelsprengen.

En weer een prachtige spreng

We volgen de sprengenbeek langere tijd. Deze is niet afgeschot en kronkelt door het bos. Er is zelfs deels een vlonderpad langs  aangelegd.

Vlonderpad langs kronkelende spreng

Deze foto van samenvloeiende sprengen hoort hier ook:

Samenkomst van sprengen

En zo bereiken we De Hamermolen, een papiermolen uit 1646, aan de rand van Ugchelen. In lang vervlogen tijden stampten houten hamers hier lompen tot papierpulp. In 1850-1860 deed de molen dienst als korenmolen. Na een brand werd de molen van 1910 tot 1960 wasserij. De sprengen zorgden niet alleen voor energie maar ook voor waswater.

De Hamermolen

Het kleine waterrad draait.

Draaiend waterrad bij de Hamermolen

We lopen nog een stukje verder om aan de westkant van Ugchelen op de bus te stappen richting Apeldoorn. Een wederom zeer geslaagd wandelweekend zit er op. En we hebben het helemaal droog gehouden!

1. Annemarie:
    7 november 2022