7-10-2020 Krijtlandpad: Slenaken - Vaals, 22 km

7 oktober 2020 - Vaals, Nederland

Peter zet me af in Slenaken. Vandaag een langere etappe met flinke heuvels. Ik mag gelijk gaan klimmen de Slenaker vallei uit. Nog even een terugblik op Slenaken.

Terugblik op Slenaken

Al snel bereik ik bovenop de heuvel het Onderste Bos. Het is een heel gevarieerd bos.

Onderste bos, bovenop de heuvelHerfst in het onderste bos

Ik loop een stuk pad op de grens met België en ga dan ongemerkt het Bovenste Bos in. Mooie paddenstoelen en uitgebloeide hei (Eperheide).

EperheideBovenste bos

Een prachtig uitzicht als ik het bos uitkom. Even een praatje met een paar dat ook het Krijtlandpad loopt. Afdalen door de velden naar Terziet.

Prachtige afdaling richting de GeulTerziet

Al snel daarna kom ik bij de volmolen vlakbij Epen.

Volmolen uit 1882

Tijd voor een koffie pauze.
Ik volg een stukje de Geul door weilanden en mag daarna, eveneens door grasland, een heuvel op, waarbij ik steeds door stegeltjes (draaihekjes) moet.

Een van de vele stegeltjes (draaihekjes)

Almaar omhoog met weer een steeds mooier uitzicht.

Klimmen door graslandMet daarna weer mooi uitzicht

Dan kom ik in het Vijlenerbos. De route volgt steeds smalle paadjes door dit mooie bos.

VijlenerbosLekker modderig

En weer loop ik steeds heuveltje op en heuveltje af. Het Vijlenerbos gaat over in het Kerperbos en dan het Holsetterbos. Op een bank met uitzicht is het hoog tijd voor een lunchpauze.

Lunchpauze met uitzicht

Er volgt een lange afdaling over een smal keienpaadje dat veel weg heeft van een kleine rivierbedding.

Afdaling uit Holsetterbos

Ik passeer een grafheuvel: een met gras begroeid heuveltje zonder verdere uitleg. Ik verlaat het Holsetterbos en mag even later door een stegeltje een struingebied in (Wolfhaag).

Struinland Wolfhaag

Dit struingebied is een groot grasland met koeien. Een overstapje brengt me in een volgend struingrasland.

Daarna kom ik in het Preus bos en mag ik gaan klimmen, de Vaalserberg op naar het hoogste punt van Nederland.

Beklimmen Vaalserberg

Het laatste stuk loop ik langs de Belgische grens. Dan kom ik achtereenvolgens bij de Boudewijn toren, het hoogste punt van Nederland (327m) en het drielandenpunt.

Boudewijn toren

Hoogste punt van Nederland, 327m

Drielandenpunt

Langs de grens met Duitsland (grenspaaltjes) daal ik af richting Vaals.

Afdaling naar Vaals, op de grens met Duitsland

Daarbij passeer ik de Wilhelminatoren. In Vaals vind ik snel de auto waar Peter even later ook komt aanfietsen.

Het was een prachtige route en ondanks de weersvoorspelling helemaal droog gebleven !