7-11-2020 Groene Wissel Beilen

8 november 2020 - Beilen, Nederland

Een dag met een gouden randje.

Helaas zijn de corona-maatregelen afgelopen week weer aangescherpt. In plaats van met vier, mogen we nog maar met twee mensen tegelijk wandelen. Maar gelukkig mogen we nog op pad. In andere landen zijn de maatregelen nog strenger. In Frankrijk bijvoorbeeld, mogen mensen hooguit 1 uur naar buiten, in een straal van 1 km van hun woning en met een ingevuld formulier.

Na een week thuis werken ben ik wel toe aan een flinke wandeling. Yolanda en ik nemen, met mondkapje voor, de bijna legen trein naar Beilen. In een stralende zon beginnen we om 10 uur aan de 25 km lange Groene Wissel wandeling. Het is een prachtige wandeling. Al snel zijn we Beilen uit en slingeren door de velden over afwisselend verharde en onverharde landbouwweggetjes richting Wijster. We komen daarbij langs uitleg over de ouder Romeinse nederzetting waarvan de resten in 1955 zijn gevonden.

informatie Romeinse nederzetting Wijster  mooie landbouwweggetjes op weg naar Wijster

We houden een koffiestop in een dugout langs het prachtig verzorgde voetbalveld van Wijster. Het gras ziet er prachtig uit. Maar ja, er wordt dan ook al een paar weken niet meer gevoetbald. Daarna lopen we verder, opnieuw over landbouwweggetjes, door een klein bos met vennen en door landgoed Vossenbergen om uiteindelijk bij Spier de A28 over te steken.

Ven in natuurgebied tussen Wijster en Spier  tussen Wijster en Spier  langs landgoed de Vossenbergen

We zijn tot dan toe geen andere wandelaars tegen gekomen, maar dat verandert snel als we bij het bezoekerscentrum van het Dwingelderveld zijn. Er is een loketje open voor koffie (afhalen mag, terrassen zijn dicht, maar ja, hier staan volop picknickbanken). Prettige lunchpauze in de zon en dan het grote en afwisselende natuurgebied Dwingelderveld op.

Dwingelderveld  Dwingelderveld 2

Aanvankelijk zien we veel wandelaars maar als we verder naar het noorden afbuigen, richting Smalbroek, wordt het steeds rustiger.

Dwingelderveld 3  Dwingelderveld Noord

Over een kleiner viaduct steken we de A28 weer over en komen in het prachtige Terhorsterzand met oude stuifduinen, heide (waar de uitgebloeide bloemetjes nog aan zitten) en vennen.

het prachtige Terhorsterzand

Over de Terhorsteresch bereiken we de buitenwijken van Beilen. We zetten er even de pas in om de trein van 16 uur te halen en dat lukt! Het was een prachtige wandeling, fantastisch zonnig weer en we hebben lekker gelopen.

's Avonds eten Peter en ik met de laptop op tafel virtueel samen met de kinderen kaasfondue. Even lekker gezellig bijpraten. Een extra gouden randje om de dag.