8-10-2020 Krijtlandpad: Vaals- Gulpen, 15 km

8 oktober 2020 - Gulpen, Nederland

Vandaag loopt Peter fijn weer een dagje mee. We zetten de auto in Gulpen en nemen de "Limburg liner" naar Vaals.
De route begint over Landal Park Hoog-Vaals en komt dan in het mooie dal van de Mechelderbeek. Via de gehuchtjes Holset en Harles lopen we richting Vijlen.

HolsetWegkruis bij Harles

Vlak voor Vijlen lopen we over een mooi pad door de Mecheldervallei.

Op weg naar Vijlen, boven dal MechelderbeekBijna in Vijlen

Bij Vijlen gaan we even van de route op zoek naar koffie. Helaas is het café dicht maar de bakker verkoopt allerlei lekkers en koffie om mee te nemen. Zo komt het terras van het naastgelegen café toch nog van pas.

Vlak  na Vijlen komen we bij een voorde.

Voorde in Mechelderbeek bij Vijlen

We vervolgen de route over landbouwweggetjes, waaronder weer fraaie holle weggetjes en weggetjes met mooie uitzichten.

Melleschet

We dalen af naar Nijswiller en klimmen dan weer over de Bergweg de Kruisberg op.

Mooi langzaam stijgend weggetje

Mooi uitzicht, maar wel vol in de harde wind.

Op de Kruisberg

We lopen een tijd op het plateau tot we bij een monument in de beschutting van een heg lunchpauze houden.

Bovenop het plateau

Daarna dalen we af naar Wittem, deels dwars door aardappelvelden.

Tussen de aardappelvelden

We passeren klooster en kasteel van de bedevaartsplaats Wittem en gaan door draaihekjes dwars een weiland door.

Zijbeekje van de Geul

Tot slot mogen we fors klimmen, de Gulper berg (137m) op.

De Gulperberg op

We lopen in de miezer, maar zodra we boven zijn begint de zon te schijnen zodat we kunnen genieten van het uitzicht rondom.

Uitzicht vanaf GulperbergGulpen vanaf GulperbergKlooster Wittem vanaf Gulperberg

We dalen af en komen al snel in Gulpen bij de auto. Weer een dag waarbij de regenkleding in de rugzak kon blijven.
Opnieuw een mooie route, geen bos zoals gisteren, maar wel afwisselend met kleine weggetjes, paadjes, dorpjes en uitzichten.