8-10-2021 Corsica: rondwandeling Lozzi, 11 km

8 oktober 2021 - Corscia, Frankrijk

Het plan was om vandaag, voordat we naar ons volgende adres bij het stuwmeer van Galacuccia zouden rijden, een wandeling vanuit San Pedru te gaan doen. Maar toen we opstonden was het koud en de wolken hingen laag over de bergtoppen. Dat betekende dat we zeker boven de 1500m in de mist/regen zouden lopen en er geen uitzicht zou zijn.

Daarom rijden we eerst naar ons volgende hotel. De route gaat door de prachtige kloof van de Golo rivier, de Scala de Santa Regina. De smalle weg kronkelt tussen de rotsen en waar mogelijk stoppen we om foto's te maken.

De Golo in de Scala de Santa Regina kloof

En waar dat niet kan, fotografeer ik door de voorruit.

Scala Santa Regina

Ons hotelletje, casa Vanella, ligt tegen een helling boven het stuwmeer. We zijn er eind van de ochtend en mogen onze bagage al op onze kamer zetten. Er zijn naast ons nog maar twee andere gasten en daarom wordt er niet gekookt. We zullen voor het avondeten naar Galacuccia moeten rijden.

Nadat we de auto leeg gemaakt hebben rijden we naar Lozzi. We kunnen kiezen uit twee wandelingen. De eerste klimt omhoog van 1000 naar ruim 1600 meter. De tweede komt niet veel hoger dan 1300 meter. Een blik op de bergen en de keuze is snel gemaakt.

Laaghangende wolken boven de bergen bij Lozzi

Vanaf Lozzi loopt een breed zandpad in grote slingers geleidelijk omhoog. Dat is erg prettig lopen na alle keienpaadjes van gisteren. We hebben steeds zicht op het stuwmeer ver onder ons.

Uitzicht op het stuwmeer barrago di Galacuccia

Het zandpad wordt later meer overgroeid en ligt bezaaid met koeien uitwerpselen. Dus toch nog opletten waar we onze voeten zetten.

Wandelen door open landschap

Heel veel koeien vandaag

Het pad brengt ons ook door een mooi kastanjebos.

Kastanjebomen

In de buurt van het hoogste punt kruisen we de beek Vergalellu, die we later in Poggio di Lozzi weer zullen tegenkomen.

Bovenloop van de Vergalellu

Er volgen stukjes pad die overwoekerd zijn door vervelende stugge en stekelige planten. Het is goed dat we lange broeken aan hebben.

Overwoekerd pad.

Het landschap ligt bezaaid met grote stenen en doet erg ruig aan.

Ruig landschap

Naast kastanje boomgaarden, zien we ook regelmatig zeer oude kastanjes.

Mooie oude kastanjeboom

Uiteindelijk bereiken we Poggio di Lozzi.

Poggio di Lozzi

Over een smal, wat slonzig pad lopen we verder naar Lozzi.

Vlonderpad?

Gammel bruggetje

Aan de rand van Lozzi komen we bij een omheind stuk land met varkens en heel veel biggetjes. Onze bananenschillen worden met smaak opgegeten.

Varkens en veel biggen bij Lozzi

Na 3 uur lopen zijn we weer terug bij de auto. Behalve een beetje lichte miezer hebben we het droog gehouden maar met 14 graden en een stevige wind was het wel aan de koude kant. Een goed excuus voor warme chocolademelk in Galacuccia, waar het flink geregend blijkt te hebben!