8-5-2021: Veentjesroute Zeijen

9 mei 2021 - Zeijen, Nederland

De temperaturen worden eindelijk wat aangenamer. Vandaag ga ik weer met Klasien lopen. Dus wandel ik ’s morgens vroeg door de Onlanden naar Eelde. Er zijn al aardig wat wandelaars op pad en in de Onlanden staat het koolzaad nu volop in bloei. Ik kan het niet laten om ook foto’s te malen van een prachtig grof-houten hek met mooie leggers-paal verbindingen.

Koolzaad in de Onlanden   gewoon een mooi hek

Klasien heeft vandaag de Zeijen Veentjesroute (staatsbosbeheer.nl) in de kop van Drenthe op ons wandelprogramma gezet en dus rijden we na een kopje koffie naar Zeijen. Het is weer een prachtige wandeling, goed gemarkeerd en mooi afwisselend. Zeijen is een fraai Drents dorp met prachtige boerderijen.

mooi rietwerk

We komen al snel bij de voorde in de Masloot. Gelukkig is er een bruggetje, want ik denk niet dat we over de stapstenen droge voeten hadden gehouden. De voorde ligt aan het oude Kerkpad dat Zeijen verbond met het kerkdorp Vries.

Voorde in de Masloot

We lezen weer een stukje geschiedenis bij de eerste Tjasker die we tegen komen. Tjaskers zijn kleine droogmaalmolens die gebruikt werden om de kleine veengronden (veentjes) droog te houden voor het turf steken.

Tjasker 1

Het nu verdwenen (turf)haventje van Zeijen lag aan dit kanaaltje, de Zeijerwiek:

Zeijerwiek

We wijken even van de route voor een extra ommetje door het Veldakkersveentje:

Veldakkersveentje

De route gaat verder over een mooie afwisseling van verschillende soorten paden (het watertje is de Broekenloop):

graspad bij Zeijen   de Broekenloop

En dan komen we weer langs een Tjasker:

op weg naar Tjasker 2   Tjasker 2

Na zo’n 8 km zijn we weer terug in Zeijen en sluiten we deze fraaie wandeling af, vlak voor het gaat regenen, met een warme chocolademelk, want hoera de terrassen zijn weer open.