8 april 2019, dag 7, Mont-de-Marsan - Saint-Sever, 21 km (150 km)

8 april 2019 - Saint-Sever, Frankrijk

Om 8 uur moeten we de herberg uit zijn, dus gaat om 7 uur de wekker. Een kattenwasje, water koken en koffie zetten, een bescheiden ontbijt en op pad.

Een stad uitlopen is nooit gezellig. Paule loopt een stuk met ons mee omdat de markering in steden vaak matig is. Eenmaal buiten de stad laten we haar achter ons. Eindelijk weer een onverhard pad door een stuk bos. Het spettert regelmatig, maar de poncho's hoeven net niet aan.

Bij de kerk van Benquet is het droog en er is een prima muurtje voor onze koffiestop. Het is een gotische kerk dat een indrukwekkend gebrandschilderd koorvenster heeft.

De route is nog steeds vrij vlak zodat we een behoorlijk tempo kunnen aanhouden. Dat zal de komende dagen wel gaan veranderen.

De route is niet heel bijzondere, maar er zijn opvallend veel mooie kerkjes langs de route. De eerstvolgende is de Sint Christoffel kerk met een bijzondere gevel en Maria in de grot in de kerk. Het landschap wordt meer heuvelachtig.

De volgende kerk volgt na een aantal aardige onverharde paden in Sainte Etienne. Er staan indrukwekkende oude bomen voor en een zalige picknick tafel.

Snel daarna komen we bij de brede rivier de Adour en lopen in de stromende regen omhoog naar Saint-Server. Bij de VVV krijgen we de code van de gite in het Jacobijnenklooster.

Na het achterlaten van de rugzakken in de gite, gaan we het stadje bekijken met zijn klooster en de kerk van Saint-Sever. Het verhaal van deze heilige is dat hij na onthoofding met zijn hoofd onder de arm deze heuvel op klom. Waar zijn hoofd werd neergelegd werd de eerste kapel gebouwd. Nu is er een heel fraaie basiliek, die op dit moment gerestaureerd wordt en geschilderd in de originele kleuren. Met name de kapitelen zijn heel mooi. We krijgen een spontane rondleiding van een meneer die hier koorknaap is geweest.

Na afloop gaan we een bar in met wifi !