9-10-2020 Krijtlandpad: Gulpen - Maastricht, 23 km

9 oktober 2020 - Schin Op Geul, Nederland

Er is beter weer beloofd: droog, ietsje warmer en vooral minder wind. Dat is fijn want vandaag heb ik weer een wat langere etappe. Bovendien is het mijn laatste wandeldag deze vakantie en dus wil ik er extra van genieten.
Peter zet me af in Gulpen en natuurlijk mag ik beginnen met klimmen. Eenmaal op het plateau loop ik zigzag door akkerlanden over afwisselend grind-, zand- en graspaden. Het is enorm stil en nog wat nevelig. Dat geeft een heel rustig gevoel tussen de uitgestrekte akkers.

Mooie en stille weg op plateau bij Scheulpen

In de weilanden zie ik regelmatig de typisch Limburgse veepoelen.

Drinkpoel voor vee in weiland

Door een bos daal ik af het mooie Gerendal  in, een zogenaamd droogdal.

Schaapskooi in Gerendal

Ik passeer de schaapskooi en een orchideeëntuin.

Gerendal

Daarna klim ik geleidelijk het dal uit, opnieuw het plateau op. Ik passeer op een afstandje de dorpjes Scheulder, IJzeren en Sibbe.

Kerkje van Scheulder

Hier is duidelijk te zien dat Limburg eigenlijk geen heuvellandschap maar een dalenlandschap is. De heuvels zijn ontstaan door de vorming van dalen door stromend water.

Op het plateau bij Ijzeren

Langs een paadje met oude knotwilgen hou ik een korte pauze.

Mooie oude wilgen bij Sibbe

Er komen nu meerdere wandelaars langs. Dat is niet verwonderlijk, want ik nader Valkenburg.
Na nog een paar zigzaggen door de velden daal ik steil af in het Biebos naar Valkenburg.

Afdalen door het Biebos naar Valkenburg

Daar mag ik eerst weer klimmen langs sprookjesbos, Wilhelminatoren, kabelbaan en bobsleebaan. Kortom de hele Valkenburgse kermis. Dan weer steil afdalen naar de Stadspoort, door de toeristische straatjes en dan door de Grendelpoort van Valkenburg het centrum weer uit.

Stadspoort ValkenburgToeristisch ValkenburgGrendelpoort Valkenburg

Langs de Romeinse katakomben loop ik richting Geuldal. Ik verwen mezelf met een koffie met vlaai pauze aan het begin van het Geuldal.

Limburgse vlaai

Ik loop door het mooie Geuldal eerst een stuk samen met het Pieterpad, maar dat buigt al snel af richting Berg terwijl het Krijtlandpad de Geul verder volgt tot aan Geulhem.

Het mooie GeuldalDe Geul

Dan mag ik omhoog het bos in over een mooi slingerend pad.

Klimmen voorbij Geulhem

Een lange stalen trap brengt me bij een oude mergelgroeve.

Lange trap omhoog naar oude mergelgroeveUitzicht in oude mergelgroeve

Direct daarna volgt een mooi natuurgebied, De Dellen. Prima bankje voor lunchpauze met uitzicht op geiten.

Nieuwe bewoners mergelgroeveMooie zwammetjes in De Delle

Als ik De Dellen uit loop overvalt me even een Santiago gevoel. In de verte in het Maasdal ligt Maastricht. Op het landbouwweggetje ervoor lopen groepjes wandelaars. Net alsof ik op de Monte de Gozo sta en uitkijk op Santiago de Compostela. Maar verder gaat natuurlijk elke vergelijking mank.

Zicht op Maastricht

Tussen akkers door loop ik naar de rand van Maastricht. Daar leidt de route me over de Groene Loper naar het centrum.

Groene Loper in Maastricht

Nog even een bankje in de zon voor de laatste kilometers.

Met de trein ben ik snel weer terug in Schin op Geul, waar ons vakantiehuisje is.

Het Krijtlandpad is een mooie en gevarieerde wandeling. Ook goed te doen met openbaar vervoer vanuit een vaste standplaats. Er zijn goede busverbindingen. Achteraf heb ik vreselijk geboft met het weer. De voorspellingen waren heel somber, maar ik heb mijn regenkleding amper aan gehad.