9-10-2021 Corsica: rondwandeling Scala de Santa Regina, 14 km

9 oktober 2021 - Corscia, Frankrijk

Als we gaan ontbijten miezert het, maar alle weer apps en de hoteleigenaar beloven goed weer. Volgens ons programma zouden we een taxi moeten nemen de kloof van de Golo in en dan terug naar Galacuccia wandelen over een wandelpad langs de helling van de kloof. Maar we vonden de weg in de kloof zo mooi dat we de route aanpassen om ook die weg te kunnen lopen zodat we volop de gelegenheid hebben om te genieten en foto's te maken.

Als we wegrijden komen we een wild varken tegen.

Wild varken

We zetten de auto aan het begin van de kloof voorbij het dorpje Cuccia. Het is ondertussen droog en af en toe laat de zon zich zien. We wandelen verder over de weg. Er zijn amper auto's en de scala de Santa Regina is prachtig.

Nu wandelend door de kloof van de Golo (Scala de Santa Regina)Kunstige weg langs de Golo

Het beginpunt van het wandelpad is bij de Fontana Vignente. Er staan veel kaarsen en gedenktekens.

Bij de Fontana Vignente

Het prachtige en fijn-lopend pad stijgt snel en we zien de weg al vlot ver onder ons.

Wandelpad Scala de Santa Regina

Het pad biedt prachtige uitzichten. Het stijgt en daalt soms licht en dan weer steiler in korte haarspeldbochten. Vaak zien we het al ver voor ons lopen.

Prachtig pad hoog boven de Golo

Het pad is goed te zien

... en blijft goed te zien

We bereiken een oude brug.

Over de oude brug van de scala ancienne

Terugblik blik op de oude brug

Na de brug gaat het weer in krappe bochten omhoog, waarbij we zowaar andere wandelaars tegen komen.

Haarspeldbochten in het paf

Als er meer bomen op de hellingen komen vallen de herfstkleuren op.

Herfstkleuren langs het pad

Uiteindelijk komen we bovenaan de kloof en zien het dorp Corscia liggen.

Het dorp Corscia komt in zicht

Vanaf dit dorp dalen we terug de kloof van de Golo in. We volgen daarbij een oude wandelroute totdat deze volkomen overwoekerd is en onder water staat.

Natte voeten op de oude route Corscia-Cuccia

Dan maar over het rustige asfaltweggetje verder afdalen. Met een grote slinger bij een zijriviertje met kleine watervallen

Zijrivier van de Golo

komen we weer bij de doorgaande weg in de kloof ter hoogte van Cuccia. We moeten nog 3 km langs deze weg om bij de auto te komen. Halverwege dalen we even af naar de voetbrug over de Golo.

Voetbrug over de Golo

Nu kunnen we de Golo echt van dichtbij zien.

De Golo

Weer op de weg blikken we nog een keer terug.

Terugblik vanaf de weg naar de voetbrug

Tot slot lopen we nog langs een waterval voor we bij de auto komen.

Waterval uitmondend in de Golo

Het was een fantastische wandeling.