9-11-2019 Groot Rivierenpad: Hoek van Holland - Maassluis, 26 km

9 november 2019 - Maassluis, Nederland

Even voor 10 uur komen Miriam en ik met de metro aan in Hoek van Holland Haven. We zijn nog maar net op weg als het begint te regenen. Dan maar eerst even koffie drinken bij een café.
De regenkleding moet daarna toch echt aan, gelukkig maar voor een uur. De rest van de dag blijft het droog.
We lopen met flinke wind tegen langs de Nieuwe Waterweg naar het strand van Hoek van Holland.

Op pad, op eigen risico

Nieuwe Waterweg

We mogen een tijdje langs dit strand met zijn vele gezellige strandtentjes lopen tot we terug het binnenland in gaan over een mooi duinpad.

Strand bij Hoek van Holland

We blijven door het groen lopen tot een stukje dijk langs kassen.

Veel reigers

Al snel daarna komen we in de mooie Staelduinse bossen.

Mooie boom in Staelduinse bos

Allemaal smalle paadjes, mooie herfstkleuren en veel paddenstoelen.

Mooie herfstkleuren

Maar ook heel veel bunkers uit de 2de wereldoorlog.

Bunker in Staelduinse bos.

Na het bos zien we weer veel enorm grote kassen. We lopen langs de Oranjepolder terug richting Nieuwe Waterweg (het Scheur).

Kassen van Naaldwijk

We zien een grote stormvloedkering en lopen ruim 3 km langs de Nieuwe Waterweg waarover heel grote schepen voorbij komen en we zicht hebben op de haven achter het Calandkanaal.

Weer terug bij Nieuwe Waterweg, stormvloedkering

We verlaten de Nieuwe Waterweg en lopen langs de Oranjeplassen en langs de rand van Maassluis de polder in. Over een oud kerkepad dwars door weilanden en over smalle plankbruggetjes lopen we richting Maasland. Het pad bestaat uit een één tegel breed paadje, grotendeels overwoekerd door gras. We weten waar we heen moeten door de gps-track die ik heb en doordat we steeds in de verte het volgende plankbruggetje zien liggen. Een leuk maar erg modderig pad.

Kerkepad met plankbruggetjes naar Maasland

We komen jagers tegen die heel wat hazen geschoten hebben. Het oude centrum van Maasland is mooi met veel kanaaltjes en bruggetjes.

Maasland

Inmiddels is het bijna 4 uur, tijd om in het dorpscafé wat te gaan drinken.

Café in Maasland

In een half uur lopen we van Maasland naar het oude centrum van Maassluis waarbij we een droogmaalmolen en jachthaven passeren.

Droogmaalmolen bij Maassluis

In Maassluis nog even op zoek naar krentenbollen voor morgen (zondag) en dan naar ons vrienden op de fiets adres. We worden hartelijk ontvangen door Anja en Peter. Er staat koffie en thee klaar en de douche is prima.
Het was een verrassend mooie en afwisselende wandeling.

1. Pauline Bouman:
    9 november 2019
    Hele mooie foto’s! Dit lijkt me ook een leuke wandeling om te doen.
    En relatief dicht bij huis. 🤗
  2. Annemarie:
    10 november 2019
    Hé Conny, gaat de grote rivieren tocht door Nederland, of Europa?
    Hoeveel kilometer moet er op "de teller" komen? Je had goed november weer. Mooie beelden.
  3. Conny:
    10 november 2019
    Hij is 282 km en gaat tot Kleef (Du). Daar sluit hij aan op de E11, maar die zit niet in de planning. Idee is om elke 4 weken een weekend te wandelen.
  4. Corien:
    10 november 2019
    Lekker bezig. Wie is je maatje?