9 april 2019, dag 8: Saint-Sever - Beyries, 29 km (179 km).

9 april 2019 - Beyries, Frankrijk

Vandaag staat er een flinke tocht op het programma om morgen redelijk op tijd in Orthez te kunnen zijn. Er is daar een heel bijzondere herberg met maar 6 slaapplaatsen en we mogen niet reserveren. Bovendien is Orthez een aardig stadje om te bekijken.

Vanmorgen eerst naar de bakker en dan op pad. Als we nog maar net Saint-Sever uit zijn en tussen de velden lopen worden we getrakteerd op twee vechtende herten.
Na anderhalf uur lopen over een mooie heuvelende route waarbij we de beek le Gabas kruisen, komen we in het dorpje Audignon met uiteraard een mooi kerkje (open) en een prima picknick tafel.

Evenwijdig aan een overwoekerde spoorweg heuvelen we verder, met beduidend meer hoogteverschillen dan de oude spoorbaan, naar Horsarrieu. Kerk en mairie zijn open en er is een bankje voor een korte rust.

Als we Horsarrieu uitlopen zien we ze ineens voor ons: de Pyreneeën!
We hebben dan ook zalig zonnig en heel helder weer.

Als we het stadje Hagetmau naderen nemen we een omweg naar de crypte van Saint Giron, op aanraden van de hospitalier van Saint-Sever. Maar de crypte is dicht !
We nemen de kortste weg naar het mooie oude centrum van Hagetmau met zijn gotische kerk. We gaan op zoek naar een epicerie of supermarche maar vinden niets. Er is alleen een intermarche 2 km buiten de route. Dat doen we niet. Gelukkig hebben we allebei een gedroogde noodmaaltijd bij ons.

De late lunchpauze doen we in het gras met onze rug tegen een tuinmuur net buiten Hagetmau. Daarna volgen we alsmaar de D357 met regelmatig zicht op de besneeuwde Pyreneeën. Helaas komt dat op een foto niet over.

Vanaf Labastide loopt een hond met ons mee. Net voorbij Labastide is een pelgrimspicknickplaats in de schaduw. Ondertussen is het 17 graden.

We kruisen de rivier de Luy de France en klimmen flink naar Argelos waar de hond eindelijk afscheid van ons neemt.

Tegen vijf uur komen we, een tikje moe,  aan in Beyries. We kunnen slapen in de feestzaal naast de mairie. Er staan 4 veldbedden achter een gordijn. De matrassen zijn prima. Achter de bar staan in de koelkast twee biertjes voor ons klaar en in een krat staan allerlei blikken met eten, rijst en pasta om zelf een maaltijd te kunnen maken. Het is echt fantastisch. We hebben de hele feestzaal met toilet en douche voor ons zelf en gaan zo eens kiezen wat we in de magnetron doen. En dat alles voor een donativo !

1. Annemarie:
    10 april 2019
    Ik mis de foto van de hond, Conny. Brava!