De bloemen van het Spaarbankbos

3 mei 2020 - Hoogeveen, Nederland

Eigenlijk had ik vanmorgen samen met Miriam uit Vézelay zullen vertrekken voor de ruim 400 km naar Puy-en-Velay. Ik had me verheugd op het zingen van de nonnen en de pelgrimszegen in de baseliek Sint Madeleine. Maar het liep anders en ik mopper niet, want gelukkig gaat het de goede kant op met de epidemie in Nederland. We zijn gezond en mogen dus niet klagen.

Helaas, in Noord-Hoogeveen staan de laadpalen achter een hek of doen het niet. Dan maar op benzine terug rijden straks. Ik heb 2 routes van internet gehaald: Spaarbankbos en rondje Hoogeveen, samen 17 km. Uiteindelijk blijf ik hangen in het mooie Spaarbankbos en loop daar 3 verschillende routes (totaal 15 km). Zalig wandelweer, een fantastisch mooi bos en een gezellig aantal medewandelaars zonder dat het een probleem wordt om afstand te houden. De vogels doen enorm hun best om de A28 te overstemmen en er zijn voldoende bankjes om ook zittend te genieten.

Wat opvalt is dat dit bos veel mooi smalle paden heeft, maar vooral ook heel veel bloemen. Met mijn telefoon niet altijd goed te fotograferen, maar hieronder een selectie.

De aanlooproute is al prima:

aanlooproute naar Spaarbankbos lente

De vele bloemen (klik voor een groter formaat):

lelietje-van-dalen azalea

rododendron wilde geranium

gele brem meidoorn

wilde hyacinth IMG_20200503_140641121

Morgen dodenherdenking, ook in dit bos werden verzetsstrijders gefusilleerd:

monument WO2

Voor wie wil weten waar de naam van het bos vandaan komt: Het Spaarbankbos was ooit een nat heideveld dat een geheel vormde met de ernaast gelegen Boerenveensche plassen. De Spaarbank uit Hoogeveen kocht het terrein in 1890 als belegging en plantte er bos voor mijnhout in Limburg. In de oorlog was hevig in het bos gevochten, waardoor de bomen vol zaten met granaatscherven. De bomen waren hierdoor niet meer bruikbaar voor de houtproductie. Vervolgens maakte de Spaarbank er een wandelbos van waar de inwoners van Hoogeveen konden wandelen. In de loop der jaren is het een waardevol bos geworden met een rijke flora en fauna (bron: http://www.Drenthe.nl).

1. Annemarie:
    4 mei 2020
    Goeie tip, Conny. Dankjewel.