De eenzame wandelaar

18 april 2020 - Schoonloo, Nederland

Dankzij de hulp en aanmoediging van Peter heb ik sinds het nu alweer 5 weken door corona verplichte thuis werken, elke week wel een mooie wandeling kunnen maken. Maar het alleen lopen word ik wel een beetje zat en de aanmoediging heb ik dan ook hard nodig !

Tijdens mijn 20 km wandeling van vandaag bedacht ik dat er 3 typen lange afstandswandelaars zijn: 1) mensen die het liefst met een groepje lopen, gezelligheid en stevig door stappen met elkaar combinerend; 2) mensen die graag met een vaste wandelmaat lopen, tijdens saaie stukken wandeling een goed gesprek, maar bij mooie stukken flink genietend en alleen af en toe “wat is het mooi hier” zeggend (wat niet erg is als ze het allebei ongeveer even vaak doen); 3) mensen die het liefst alleen lopen. Ik vind 1) af en toe reuze gezellig en ik mis mijn wandelclubje. Onze maandelijkse wandeling is inmiddels al twee keer niet door gegaan, 3) is prima voor af en toe en als ik onderweg een paar maal iemand tegen kom die ik gedag kan zeggen. Maar ik ben denk ik vooral een type 2 mens en mis steeds meer het af en toe “wat is het mooi hier” kunnen zeggen.

Bij de vorige wandeling heb ik me bij vlagen eenzaam gevoeld, omdat ik uren lang niemand tegen kwam. Daarom heb ik er vandaag voor gekozen om een stuk Pieterpad te lopen. Grotere kans dat ik dan wandelaars tegen kom. Peter hangt de auto aan een laadpaal bij Wezup en gaat vandaar mountain biken. Hij zet me af bij het Sleenerzand, een kilometertje van het Pieterpad. Ik loop naar het noorden en passeer daarbij de grafheuvel Galgenveld, de bekende keienweggetjes, het Pieterpadmonument, Zweeloër veld, het Oranjekanaal, Heerenkamp, Ellertsveld en Schoonloër veld. Peter pikt me, 20 km wandelen verder, weer op in Schoonlo.

De eerste 2 uur kom ik geen enkele wandelaar tegen, maar gelukkig daarna wel: 6 paartjes en één solist. Het is fantastisch wandelweer en ik maak weer veel foto’s, dit keer niet alleen van

mooie, maar heel stille pospaden:

Sleenerzandboswachterij ZweelooZweeloërveld

heide(gras)velden en vennen:

ven ZweeloërveldHeerenkampSchoonloër veld

fris ontluikend lentegroen:

jonge blaadjesfris groenmooie kleuren

maar ook wat meer artistieke foto’s:

gekapt houtstaand houtgeharkt veld

en een beetje geluk:

het bankje van geluk beetje geluk

1. Annemarie:
    19 april 2020
    Mooi Conny. Zo te zien ontwikkel je een extra hobby, zo onderweg. Naast de altijd al mooie beelden die je maakte, artistieke natuurfotografie.
    Je hebt al weer heel wat kilometers in de schoenen, sinds Santiago. Petje af.

Annemarie
  2. Corien:
    19 april 2020
    leuk stukje weer
    en motiverend voor anderen
    Ik heb fietsen met Floor weer opgepakt