Garderen - Drie - Ermelosche heide

23 mei 2020 - Garderen, Nederland

Vandaag ga ik vanuit de vakantiewoning lopen. Dus geen afgesproken tijd waarop ik bij de auto terug moet zijn. Het belooft goed wandelweer te worden, dus combineer ik 3 gps tracks tot een langere route.
Direct achter het vakantiepark ligt een mooi stukje hei "de Wilde Kamp" met een grafheuvel.

grafheuvel op de Wilde Kamp

Na oversteken van de N344 kom ik in een mooi stuk bos.

op weg naar het Speulderbos gewoon mooi

Daarna volgt een lange onverharde weg met aan beide zijden (vakantie) woningen waardoor het even duurt voor ik weer een smaller pad op kan. Een heel lang recht maar mooi bospad brengt me naar de N797 tussen Koudshoorn en Garderen. Als ik die oversteek ben ik in het Speulderbos. Even later, op precies het goede moment, een bankje voor de eerste rust.

Speulderbos

Ik maak een grote lus door het mooie en stille Speulderbos. De vogels zijn ondertussen ook wakker geworden en ik ruik de opgewarmde dennenhars. Het schijnt dat je van corona je reukvermogen verliest, dus snuif ik de bosgeuren nog eens goed op.
Niet lang na mijn rust kom ik Peter tegen op de terugweg van zijn lange afstand hardloopronde. Nog 7 km en hij is thuis. Hij vertelt dat ten Noorden van het Speulderbos nog een mooi open terrein is. Zal ik nog een stukje aan mijn geplande route plakken?
Eerst maar de lus door het Speulderbos af maken, deels langs de geel-rode markering van een streek route.

zigzagpad 2 zigzagpad 1

De volgende rust is op een boomstronk op 2/3 van de lus. Ik heb dan net wat gezigzagd door een oude houtaanplant om een te lang recht stuk te vermijden.
Na de rust blijft het onverminderd mooi. Het bos is heel afwisselend. Ik loop langs landgoed Oud Groevenbeek naar het buurtschap Drie.

Landgoed Oud Groevenbeek

Ik laat Drie snel rechts liggen want het is er erg druk en men houdt er geen afstand. Ik neem nu de kortste omweg naar de Ermelosche heide, waar Peter het over had.

Ermelosche heide 1 Ermelosche heide 2

Na een lus over deze uitgestrekte heide met een wirwar van mulle paden duik ik het bos weer in voor de terugweg waarbij ik overstap op gps track 3. Na 19 km eerst maar weer even rusten op een boomstronk. Fijn dat ze die zo mooi recht afzagen.
Route nr 3 is tot aan de weg tussen Drie en Speuld nog okay, maar daarna wijk ik er regelmatig vanaf. Eerst omdat de route een tijd de weg volgt en daarna omdat hij heel lang een geasfalteerd fietspad volgt (zonder ruimte om ernaast te lopen). Al improviserend kom ik door de mooiste stukken bos, zie een ree en een sprookjesachtige boom.

een ree ! sprookjesachtig

Ik kom in de buurt van Houtdorp bovenop mooie oude stuifduinen in het bos te lopen. Via een aardig achterommetje kom ik in Garderen.

stuifduinen in het bos "achterom" naar Garderen

Het ijsje laat ik maar zitten, er staat een heel lange rij (en echt niet steeds op 1,5 meter), dus te riskant.

Over de Wilde Kamp loop ik weer terug naar het huisje. Ruim 27 km en het was een fantastische wandeling.