Groene Wissel Gieten

10 april 2020 - Gieten, Nederland

Gisteren heb ik gelezen dat 1,5 meter afstand prima is als je stil staat, maar niet als je wandelt. Bij wandelen kun je beter 5 meter afstand houden, bij hard lopen en fietsen 20 meter en bij wielrennen 50 meter. Dat komt omdat als mensen niezen of hoesten het virus in kleine vochtdeeltjes nog even in de lucht blijft hangen. Als je beweegt kun je door zo'n "viruswolk" besmet worden. Okay, daar gaan we dus proberen rekening mee te houden vandaag.

Het is vrijdag en we willen niet in de paasdrukte de natuur in, dus gaan we vandaag. Gelukkig ben ik sinds kort eens in de 2 weken op vrijdag vrij. We willen zoals gebruikelijk de auto bij een laadpaal zetten (zijn we toch een beetje milieubewust bezig), maar de laadpaal bij de carpoolplaats in Gieten is helaas bezet. Peter gaat weer mountain biken en ik lopen. Van internet heb ik de gps track "Groene Wissel Gieten" gehaald. Vanaf waar onze auto stond was dat 14,5 km.

De route gaat vrijwel geheel door bos, mooi afwisselend bos. In het begin kom ik een aantal honden-uitlaters tegen, die ik zoveel mogelijk omzeil. Daarna wordt het stil, heel stil. Ik kom slechts twee andere wandelaars tegen die netjes in een zijpaadje blijven staan tot ik voorbij ben. Wel gaat de route in het begin korte stukken over de mountain bike route. Nu waardeer ik het altijd enorm als de mountain bikers op hun route blijven. Andersom vind ik dan dat ik ze niet in de weg moet lopen op "hun" route. Op de nauwe mountain bike trails is dat soms lastig. Gelukkig waren er niet heel veel mountain bikers en zeker geen hoesters en niezers, want 20 meter afstand lukte echt niet.

Zoals gezegd was het verder erg stil in het bos. Volop vogelgezang en de geur van dennenbomen op zandgrond na een dag vol zonneschijn. Na half één heb ik zelfs niemand meer gezien, ook niet mountain bikers of wandelaars aan het einde van de soms lange bospaden. Het voelde onwerkelijk en bij vlagen eenzaam. Ik loop vaak alleen en vind het dan altijd wel prettig om met mede-wandelaars een praatje te maken. Dat lukte niet vandaag en dat is jammer want tegenwoordig spreek ik mensen alleen nog maar via een beeldscherm en dat is toch een andere dimensie. Ik miste vooral ook het uren zwijgend naast elkaar lopen met het besef dat je elk moment tegen elkaar kon verzuchten "wat is het mooi hier".

Hieronder een impressie van het gevarieerde bos:

aanlooproute naar het Gietenerveldmooie boslaanmooie boslaan 2Gietenerveldde paden worden smallerhet is stil, maar mooi in het bos

en nog smaller

en omdat ontluikend groen zo mooi is:

prachtig ontluikend blad