Harderwijkerbos en zandvlaktes

24 mei 2020 - Harderwijk, Nederland

Het lange weekend zit er bijna op. We maken nog een stop vlakbij Harderwijk voor een wandeling/mountainbike tocht in het Harderwijkerbos. Het miezert gestaag door. Gelukkig is het niet koud, waardoor het net gaat zonder regenbroek.

De route is erg mooi, maar ook heel stil. Niet verwonderlijk met dit druilerige weer. Ik zie slechts 3 andere wandelaars en dan nog van flinke afstand. Het hert dat vlak voor me het bospad oversteekt is dichterbij.

Harderwijkerbos

Ik loop door het bos langs de watertoren naar een enorme zandverstuiving, het Beekhuizerzand.

watertoren in het Harderwijkerbos Beekhuizerzand

Daarbij loop ik ook door een mooi bosreservaat, waarbij het pad amper herkenbaar is.

een nauwelijks te herkennen pad in bosreservaat Beekhuizerzand zand zand Beekhuizerzand

Over een smal fietspad steek ik de zandverstuiving over. Dat scheelt een hoop geploeter.

nat zand en dennenhout, ruikt ook lekker over een fietspad het Beekhuizerzand over

Het fietspad volgend kom ik in de Leuvenhorst, een voormalig landgoed met statige lanen.

Landgoed Leuvenhorst

Het landgoed gaat over in de Leuvenumse bossen.

in het Leuvenumse bos

Er volgen lange stukken fietspad, niet erg in de regen, tot aan de onverharde Beekhuizerweg, die me weer terug brengt langs het Beekhuizerzand.

terug aan de andere kant van het Beekhuizerzand

Na nog een aantal beschutte en minder beschutte boslanen kom ik weer bij de auto.

een natte laan

Inmiddels toch wel flink nat. Ruim 13 km zonder pauzes want de natte bankjes nodigden daar niet echt toe uit.
Het was een fijn Hemelvaart weekend met mooie wandelingen.