Havelte van Legerstee tot Hunebed

22 maart 2020 - Havelte, Nederland

Op 8 maart kwam ik terug uit Suriname. Daarna heb ik nog 1 week op het ziekenhuis gewerkt voor de "intelligente lock-down" in ging. Dat betekende zoveel mogelijk thuis werken en steeds minimaal 1,5 meter afstand tot anderen bewaren. Thuis werken klinkt aardig, maar het valt niet mee om te proberen je werk zoveel mogelijk door te laten gaan via de digitale snelweg. Zoom, Webex, skype, whatsapp, groepsbellen, ik word er wel steeds handiger in. Daarnaast heb ik me bijgeschoold om zo nodig in gezet te kunnen worden als verpleegkundig ondersteuner op de Covid-19 afdelingen.

Het wandelen is dan wel een heel prettige manier om energie en motivatie te houden voor mijn werk. Jammer is alleen dat mijn 3 weken wandelvakantie met Miriam in mei niet door kan gaan. Het ziekenhuis heeft alle verloven tot 1 juli ingetrokken. Het zit er dus niet in dat we van Vézelay naar Puy-en-Velay kunnen lopen.

Ik probeer dus wel te blijven lopen. Ik weet dat het advies is om zoveel mogelijk binnen te blijven, maar om geestelijk gezond te blijven probeer ik toch te wandelen, maar wel goed lettend op het bewaren van afstand en drukke plekken vermijdend.

Zondag 22 maart heb ik een prachtige rondwandeling vanuit Havelte gedaan: "van Legerstee tot Hunebed", een niet-gemarkeerde wandeling van 20 km. Kaart en gps-track zijn op internet te vinden. Het was droog met veel zon, maar een frisse forse wind. Gelukkig ging een groot deel van de wandeling door bos. Ik liep hem tegen de originele richting in, eerst van Havelte richting Holtinge.

Het domineespaadje naar de kerk van Havelte:

Domineespaadje naar de kerk van Havelte

zandverstuiving en bos tussen Havelte en Holtinge:

zandverstuiving ten noorden van Havelte

op weg naar Holtinge

Midden in het bos gaat het alarm van mijn telefoon: oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te blijven en drukke natuurgebieden te vermijden. Maar waar ik loop zie ik geen mens. Enigszins bezwaard loop ik door en kom bij het Holtingerzand:

Holtingerveld

één van de vele heidevennen vandaag

Zand en gras, maken plaats voor hei:

mooi pad

Holtingerveld 2

En dan het hunebed bij het Schier:

Hunebed bij het Schier

En natuurlijk mooie Drentse boerderijen:

mooie Drentse boerderij

Het was een fantastische afwisselende wandeling, waarbij ik gelukkig weinig mensen tegen kwam en ik weer lekker ben opgeladen voor een weekje werk.