Kootwijkerzand

22 mei 2020 - Radio Kootwijk, Nederland

Bewolkt en 25 graden met 's ochtends en aan het einde van de middag een enkele spetter.
We gaan na een vroege lunch op pad en rijden naar de parkeerplaats bij radio Kootwijk. Terwijl Peter een lange mountainbike tocht gaat doen, stap ik het Kootwijkerzand op voor een gps-wandeling van ruim 13,5 km. Dat lijkt niet lang, maar het werd een pittige wandeling door heel veel mul zand. Maar wat een prachtig gebied. Ik heb volop genoten. Uitgestrekte zandverstuivingen en terreinen vol met kale bemoste heuvels. In de uitgestrekte open gebieden, was het grootste deel van de tijd niemand te zien. Heel af en toe een andere wandelaar. Tussendoor ook mooie bospaden, overwegend naaldbos.
Uitkijktoren de Zandloper was dicht vanwege corona.
Kootwijkerzand is de grootste actieve zandverstuiving van West-Europa en dat heb ik gemerkt, wat een geploeter in dat mulle zand. Bij sommige stukken was geen pad te zien en liep ik puur op mijn GPS.
En mooi dat het was!
Aan het eind van de wandeling nog even het imposante art deco gebouw van radio Kootwijk bewonderd.

Hieronder de foto's, dit keer lukte het echt niet met max 10 foto's.

Op weg naar het Kootwijkerzand nu nog gras ... verandert snel in zand ... erg mul zand --- steeds meer zand bankje met uitzicht op de zandbak weer even dennenbos ... en loofbos terug op het Kootwijkerzand: de Zandloper heel veel zand, ik moet er dwars door heen terug in het bos, loopt iets makkelijker het laatste stuk zandpad naar radio Kootwijk radio Kootwijk 1 radio Kootwijk 2 radio Kootwijk 3