De laatste training: Pieterburen – Groningen; 34 km

27 april 2018

Vandaag wil ik een 30-plusser lopen. Ik neem een vroege trein naar Winsum om daar over te stappen op een busje naar Pieterburen. Als de vrijwel lege trein na station Groningen-Noord het van Starkenborghkanaal passeert ontvouwt het weidse Groninger landschap zich. De chauffeur van het busje, ik ben de enige passagier, raadt zomaar goed dat ik het Pieterpad ga lopen. De route is hier en daar een beetje anders dan in 2007, toen ik hier met mijn vader liep. Vooral het begin dat nu de Pieterbuurster-maar volgt. Het kleine stukje Oosterbos voor Eenrum zit vol druk fluitende vogels. Eenrum is en blijft een plaatje. Er wordt vrolijk gevlagd voor koningsdag. Het stuk langs het Mensingerweerster loopdiep is een beetje saai, maar ik vind er eindelijk wel een bankje voor mijn koffiepauze (9,5km). Daarna volgt al snel Winsum waar de route door leuke straatjes kronkelt en in het oude centrum over de vrolijke vrijmarkt gaat. Er volgt een leuk stukje route, maar ook een flink stuk weg naar Garnwerd. De route gaat helaas niet meer door dit mooie dorp, maar blijft een lang bochtig fietspad volgen. Lunchpauze bij de Raken (18,4km). De rest van de route is typisch Gronings: lange stukken weg, heel veel weiland en af en toe een wierde (meest afgegraven tot aan de kerk). Het bankje achter het bijzondere kerkje van Wierum, waar ik in 2007 met mijn vader zat, is er niet meer. Eindelijk bereik ik het van Starkenborghkanaal met een bekend bankje voor mijn fruitpauze, terwijl de brug open draait (26,5km). Vanaf hier loop ik al snel Groningen in. Het is er gezellig druk en oranje. De koning is op bezoek geweest. Bij het Noorderplantsoen met vrijmarkt, neem ik maar even een andere route, het is er te druk. Na 32km nog een laatste korte pauze en via het Groninger museum waar net een botenparade langs vaart, naar het station om mijn fiets op te halen (34km).

1. Kevin:
    30 april 2018
    Wat leuk mam, succes straks!