Rheinsteig 10: Sankt Goarhausen - Kaub, 19,5 km

25 juni 2020 - Koblenz, Duitsland

Peter loopt vandaag met me mee. We zetten de auto in Kaub, waarna Miriam ons naar Sankt Goarhausen brengt. Natuurlijk mogen we gelijk beginnen met klimmen: naar en voorbij Burg Katz.

vandaag loopt Peter mee (vertrek Sankt Goarhausen) al snel hebben we burg Katz achter ons gelaten

Via het dorp Heide, bovenop de hoogvlakte, lopen we naar Loreley. Een erg toeristisch geheel met o.a. een zomerrodelbaan, die helaas voor Peter nog niet open is. Er volgt nog een stuk hoogvlakte en wijngaarden.

op weg naar de Loreley weer even wijngaarden

Daarna komen we langs heel veel mooie uitzichtspunten, waarbij de Felsenkansel het meest indrukwekkend is.

op de Felsenkansel

uitzicht vanaf de Felsenkansel 1 uitzicht vanaf de Felsenkansel 2

Uiteindelijk mogen we flink gaan afdalen het dal van de Urbach in.

weer afwisselend bos, uitzichten en hooiland afdalen in het Urbachtal

Natuurlijk moet er aan de andere kant weer geklommen worden, minder steil maar wel lang. Zo bereiken we opnieuw mooie uitzichtpunten, waaronder de Rosssteinen met zicht op Oberwesel.

uitzicht op Oberwesel IMG_20200625_135555116_HDR - kopie

We lopen weer iets land inwaarts op het 'Geländeplateau" naar het plaatsje Dörscheid.

op weg naar Dörscheid

Daarna beginnen we aan de 3 km lange afdaling naar Kaub door een beschermd natuurgebied. In het begin gaat het behoorlijk steil, maar goed begaanbaar naar beneden. Later komen we eerst langs oude muren van verlaten terrassen, daarna langs wijngaarden. We zien Kaub met zijn Zolburg Pfalzgrafenstein steeds dichterbij komen.

hoog boven de Rijn, richting Kaub Kaub komt in zicht

Het laatste stuk afdaling gaat snel: over een heel lange trap.

laatste stuk afdaling naar Kaub Kaub

In Kaub staat de auto vlakbij een Biergarten. Dat komt goed uit. Het was erg warm vandaag en we hebben allebei dorst.