Rheinsteig 11: Kaub - Lorch, 16,5 km

26 juni 2020 - Koblenz, Duitsland

Vandaag loop ik alleen. Peter zet me af in Kaub, waar we gisteren de route verlaten hebben. Hij brengt de auto naar Lorch en fietst dan met een omweggetje naar ons vakantiehuisje terug.

Door een achterafstraatje loop ik omhoog met zicht op de aankomstroute van gisteren:

vertrek uit Kaub, met terugblik op route van gisteren

Daarna stuurt de route me weer naar beneden Kaub in. Het is even zoeken naar de markering, waarbij ik in een steegje flink moet bukken om een tunneltje door te komen. De route stuurt me uiteindelijk door een buitenwijk Kaub uit. Met grote lussen wandel ik omhoog door de wijngaarden met mooi zicht op de Pfalzgravenstein in de Rijn. Ook kom ik langs de Felsenburg.

Pfalzgrafenstein Burg Gutenfels

Daarna maak ik een grote lus van de Rijn af om het zijdal van de Volkenbach over te steken. Daarbij gaat het pad steeds langzaam omhoog. Aan de andere kant van de Volkenbach kom ik weer bij de Rijn waar een uitzichtspaviljoen is, een mooie plek voor mijn koffie.

terugblik op Kaub uitzicht bij koffiepauzeplek, alweer flink geklommen

Ook na die pauze gaat het pad nog een tijdje langzaam omhoog en vervolgens langzaam omlaag door een zalig bos. Heel fijn om in de schaduw te lopen met een verkoelend windje. In de zon is het dan al 26 graden. Zoals overal langs de Rheinsteig, kom ik ook hier regelmatig Schutzhütten tegen. Ik daal langzaam af door het mooie Sauerthal.

één van de vele schutzhütten langs de Rheinsteig langzaam afdeln in het mooie Sauerthal

Ik rond daarbij een bergrug en krijg een mooie vooruitblik richting Bacharach en een terugblik op de Pfalzgravenstein bij Kaub.

weer terug bij de Rijn, richting Babarach in de verte is Pfalzgrafenstein nog te zien

Daarna volgt een fikse afdaling in het smalle Niedertal. Waar het pad de bach oversteekt is de grens tussen twee Bundeslander: ik verlaat Rheinland-Pfalz en kom in Hessen.

fors afdalen in het Niedertal grens met deelstaat Hessen in het Niedertal

Kort na de grens is een Weinstand midden in het bos, maar voor wijnproeven is het me nog te vroeg. Ik mag weer geleidelijk klimmen, het dal uit, en krijg weer mooie uitzichten over de Rijn, onder andere op Bacharach en het daarboven gelegen Burg Stahleck.

weer bij de Rijn: zicht op Babarach Burg Stahleck boven Babarach

Boven Lorchhausen is weer een mooi uitzichtpaviljoen met zicht op uiteraard de Rijn, maar ook op Lorchhausen met zijn wijngaarden.

uitzichtpunt boven Lorchhausen Lorchhausen

Bij Lorchhausen moet het volgende dal (van de Betzbach) gerond worden, waarbij ik als het ware om de Clemenskapel heen loop.

zicht op Clemenskapel en wijngaarden bij Lorchhausen

Ondertussen loop ik al een tijdje tussen de wijngaarden in de volle zon en dat zal zo blijven tot Lorch. Wel mooie uitzichten (hieronder op Lorch), maar zonder schaduw en 29 graden erg warm. Gelukkig vind ik nog wel een bankje in de schaduw voor mijn volgende rust.

tussen de wijngaarden boven Lorch

Daarna ben ik al snel bij een splitsing van de route. De kortste weg naar Lorch is afgesloten i.v.m. instortingsgevaar. Daarom loop ik de makkelijkere lange weg over een langzaam in grote lussen dalend pad. Prima lopen met deze hitte. Eenmaal in Lorch, volg ik de route nog wat verder omdat de auto bij het station aan de andere kant van Lorch staat. Uiteindelijk sturen bordjes me via een lange trap van de berghelling boven Lorch naar het station aan de Rijn.

Lorch