Rheinsteig 12: Rüdesheim - Lorch, 19,5 km

27 juni 2020 - Lorch, Duitsland

Vandaag loopt Peter weer een dag mee. Om logistieke redenen doen we de etappe van Zuid naar Noord. We parkeren de auto bij het kleine station van Lorch nemen de trein neer Rüdesheim am Rhein en vervolgens de oude gondelbaan naar het Niederwalddenkmal. Dit monument is het officiële begin/eindpunt van deze etappe.

De gondelbaan voert ons over de wijngaarden van Rüdesheim.

wijngaarden bij Rüdesheim 1 wijngaarden bij Rüdesheim 2

Het Niederwald monument herdenkt het ontstaan van het Duitse keizerrijk in 1871 aan het eind van de Frans-Pruisische oorlog. De eerste steen werd gelegd door keizer Wilhelm I in 1871. Het monument met Germania torent hoog boven de Rijn uit, wat uiteraard een mooi uitzicht oplevert.

Niederwalddenkmal Rüdesheim uitzicht op Bingen en de rivier Nahe

Het park er omheen is in rococo stijl en werd door een graaf in de 18e eeuw aangelegd, compleet met folies, zoals een Zauberhöhle en een torentje waar het wandelpad doorheen loopt. We lopen door het parkachtige bos en dalen vervolgens af naar Assmannshausen.

het pad loopt door een torentje (18e-eeuwse folie in het park van het monument) afdalen naar Assmannshausen

Assmannshausen is een verrassend mooi plaatsje.

Assmannshausen 1 assmannshausen 2

Natuurlijk mogen we daarna weer klimmen, nu door de wijngaarden van Assmannshausen. We komen vlakbij een mooi uitzichtpaviljoen een kleine zelfbedieningswijnproeverij voor wandelaars tegen.

terugblik op Assmannshausen wijnproeverij voor wandelaars

Hoog boven de wijngaarden lopen we verder. Daarna komen we in een bos met smallere paden boven de steile berghelling.

hoog boven de wijngaarden even een smaller pad door het bos bij de Teufelskadrich

Even later komen we in het geologisch bijzondere Teufelskadrich gebied: steile beboste steenhellingen boven de Rijn.

Teufelskadrich bij Lorch Teufelskadrich van bovenaf gezien

Na een makkelijk lopend, maar saai stuk bos komen we bij de wijngaarden van Lorch. We lopen met hulp van de gps dwars door de wijngaarden naar onze auto bij het station van Lorch.

wijngaarden bij Lorch

Nog even een bezoekje aan een biergarten om de ergste dorst te lessen en deze prima wandeldag (overwegend bewolkt, maar droog) zit er op.