Rheinsteig 13: Bad Honnef - Ockenfels (Linz), 19 km

28 juni 2020 - Linz am Rhein, Duitsland

De Rheinsteig loopt van Bonn naar Wiesbaden en telt officieel 312 km. Het oorspronkelijke plan was van Linz naar Johannisberg, vlak voorbij Rüdesheim te lopen (officieel 218 km). Dat betekende dat ik vandaag nog Rüdesheim-Johannisberg (ruim 14 km) zou doen. Maar de route gisteren viel landschappelijk wat tegen en van onze vakantiewoning naar Rüdesheim is ruim een uur rijden. Daarom besluit ik om aan de "Bonn-kant" van de route nog een etappe te lopen: van Bad Honnef tot vlak voor Linz, waar we 2 weken geleden begonnen. Dat betekent een wandeling in het Siebengebergte.

Als Peter me afzet in Bad Honnef op een punt waar de route een lus maakt, denk ik de goede been van de lus te pakken te hebben. Omdat de route naar 2 kanten is bewegwijzerd kom ik er pas na 10 minuten achter dat ik de verkeerde kant op loop. Okay, een kleine 2 km extra gelopen.

De route begint met een geleidelijke, maar lange klim de Leyberg op, door een mooi bos. Het blijft verwonderlijk dat er "saai bos", zoals gisteren en "mooi bos" zoals vandaag bestaat. Overigens staan er hier mooie richtingwijzers in het bos.

mooie bewegwijzering klimmen over een met dennennaalden bezaaid pad op de Leyberg

Eenmaal boven kom ik bij het kapelletje "Auge Gottes" dat ooit gebouwd is om houtdieven af te schrikken. Een goede plek voor mijn koffiepauze, waarna ik de Leyberg weer af daal.

Auges Gottes afdaling Leyberg

Ik daal door een mooi dalletje, dat uitkomt op een breder dal waar ik weer omhoog mag, de Marienberg op. Na ruim 2 uur bos, kom ik bovenop de Marienberg in meer open terrein.

mooi dalletje landgoed op de Marienberg

Na een groot landgoed mag ik gaan afdalen over een lastig stenig pad. Uiteindelijk bereik ik zo het Hähnerbachtal met een kleine waterval.

lastige stenige afdaling waterval in Hähnerbachtal

Ik mag nu steil klimmen door een mooi bos naar het uitzichtpunt Am Stux. In de verte is de Rijn weer te zien.

weer omhoog, waarbij ik een Waal links laat liggen uitzichtpunt Stux, de Rijn weer in zicht

Na een korte afdaling volgt de volgende (en hogere) berg: de Orsberg, met een gelijknamig dorpje. Na het dorp volgt een mooi landelijk gebied.

Orsberg mooi landelijk bij Orsberg

De route maakt vervolgens een flinke lus door een bos met strak aangelegde wandelpaden naar het uitzichtpunt Erpelerley. Het is zondag en dus erg veel mensen bij het uitzichtpunt (waar je ook met auto kunt komen). Snel wat foto's en dan maar weer verder.

uitzicht bij Erpelerley, stroomopwaarts uitzicht bij Erpelerley, stroomafwaarts

Nu volgt een forse afdaling naar het Kasbach dal, deels over een trap met erg hoge treden. In het dal loop ik onder een oud spoorviaduct door, waarna de laatste "steig" van de wandeling begint.

spoorviaduct over dal van de Kasbach de laatste steig van deze vakantie, op weg naar Ockenfels

Ik kom alweer door een mooi bos en daarna tussen tuinen door in het hoog gelegen dorp Ockenfels

mooie knoestige bomen tussen de achtertuinen door naar Ockenfels

Nog een laatste wandel-uitzicht op de Rijn en nog een laatste foto van een kasteel (burcht Ockenfels) en de Rheinsteig zit erop.

laatste wandelblik op de Rijn bij Ockenfels burcht Ockenfels

Officieel heb ik 222 van de 312 km gelopen. In de praktijk loop ik altijd meer, zoals stukjes fout of een ommetje om wat extra's te bekijken. In totaal deze 2 weken: 229 km.

1. Annemarie:
    2 juli 2020
    Kilometervreter én mooie beelden. Goede vakantietips, Conny ;)