Rheinsteig 2: Arienheller - Leutesdorf, 16,5 km

16 juni 2020 - Leutesdorf, Duitsland

Als Peter ons afzet op de route waar we gisteren geëindigd zijn miezert het. Gelukkig wordt het geleidelijk droog. Er staan ons een paar fikse klimmetjes te wachten vandaag.

De route begint door een vriendelijk, landelijk gebied.

een stukje landelijke route bi j Arienheller

Dan mogen we gaan klimmen, eerst door wijngaarden, daarna door bos, omhoog de Hungerberg op.

tussen de wijngaarden omhoog naar de Hungerberg veel mooie bospaden vandaag

Zoals steeds volgt er na een klim een afdaling. Soms lastig op de natte paden.

op weg naar de Rheinbrohler Ley

We klimmen opnieuw flink, nu naar het bekende uitzichtpunt de Rheinbrohler Ley.

uitzicht vanaf de Rheinbrohler Ley 1 uitzicht vanaf de Rheinbrohler Ley 2

Er volgt een bijzonder stukje bos met een soort boomstruiken.

verandering van bos

We komen dan hoog boven de Rijn, aan de rand van een hoogvlakte met weilanden te lopen.

op de hoogvlakte na de Ley op de rand van de hoogvlakte

Er volgt een heel lange afdaling met veel bochten door een prachtig bos. Op dat moment regent het weer, maar dankzij de bomen kan de regenkleding uit blijven.

met veel haarspeldbochten afdalen door een prachtig bos ach ....

De afdaling brengt ons weer vlak aan de Rijn, bij het plaatsje Hammerstein. We ontmoeten een slak en bewonderen een 16e-eeuws gebouw dat ooit tiendhuis en wijnboerderij was.

Langzaam verkeer in Hammerstein 16e-eeuws tiendhuis, later wijnboerderij, nu woonhuis in Hammerstein

Dwars door een wijngaard lopen we verder met tussen ons en de Rijn alleen een spoorweg en autoweg.

dwars door de wijngaarden bij Hammerstein

Opnieuw mogen we klimmen. Het gaat vlot omhoog naar de ruïne van burcht Hammerstein. Met uitzicht uiteraard.

en weer omhoog, nu bij de ruine van burcht Hammerstein bij ruïne burcht Hammerstein

Geleidelijk dalen we weer af om uiteindelijk weer fors omhoog te gaan. De laatste klim van de dag brengt ons naar de Langensbergkopf. Eerst een eenvoudig pad boven de wijgaarden langs, daarna met "wenden en kehren" behoorlijk steil al maar hoger en hoger.

boven de wijngaarden langs op weg naar onze laatste klim van de dag: de Langenbergskopf heel veel wijngaarden  Boven op de Langenbergskopf, nog steeds genietend van het uitzicht

Op de Langenbergskopf. Tot slot lopen we door bos naar de Edmundshutte en dalen een stukje af richting Leutesdorf om de auto op te zoeken. Als we goed en wel in de auto zitten begint het heel hard te regenen. We zijn mooi op tijd binnen.