Rheinsteig 3: Leutesdorf - Rengsdorf, 20 km

17 juni 2020 - Rengsdorf, Duitsland

We beginnen de wandeling vlakbij de Edmund hütte boven Leutesdorf. Het is nog wat dampig, maar al snel breekt de zon door. Het eerste deel van de wandeling gaat over smalen paadjes, eerst moet er wat geklauterd worden, later makkelijker omhoog en omlaag door de wijngaarden.

klauteren bij de Edmund's Hütte hoog boven het Rijndalkriskras door de wijnvelden

We lopen hoog boven de Rijn en hebben daarbij steeds uitzicht op Andernach. We passeren diverse kleine schutzhütten, sommige al heel oud. We ronden de Hüllenberg en dalen dan door een bos af naar Wollendorf/Feldkirchen.

ook in het bos smalle paden tegen de helling, op weg naar Wollendorf prachtig bos

In het dorp is de markering niet erg duidelijk en we lopen een stukje verkeerd. Eenmaal het dorp uitgeklommen is het hoog tijd voor een pauze. We klimmen verder door het Buchbachtal naar een meer open landschap met graanvelden en streuobstwiesen (hooilanden) vol met kleurige weidebloemen.

we gaan richting binnenland, grote streuobstwiesen (hooilanden) en weer het bos inprachtige klaproosvelden

We komen weer in bos en dalen en klimmen om een aantal dalletjes over te steken: Reichelbachtal en Aubachtal. Uiteindelijk dalen we af naar Altwied waar we over een oude brug (1648) de Wied over steken en bij Burg Altwied komen.

oude brug bij Altwied Burg Altwied

We volgen de Wied, maar wel eerst flink klimmen om er hoog boven te lopen en vervolgens weer flink dalen om bij de Laubachsmühle weer bij de Wied uit te komen.

watermolen Laubachsmuhle

Vanaf de watermolen verlaten we de Wied, flink stijgend door het bos. Met haarspeldbochten alsmaar hoger en hoger (tot boven 300m). Er lijkt geen eind aan te komen. We passeren daarbij uitzichtspunt Almblick.

Almblick, tussen Altwied en Rengsdorf de laatste klim naar Rengsdorf  tot boven de 300 meter

Eenmaal bij Rengsdorf komen we bij uitzichtpunt Schauinsland, waar in de verte de Rijn weer te zien is. Peter heeft de auto achtergelaten bij de plaatselijke supermarkt,zodat we even later met boodschappen en al naar huis rijden terwijl het zachtjes begint te regenen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade