Rheinsteig 4: Rengsdorf - Burcht Sayn, 17 km

18 juni 2020 - Sayn, Duitsland

Vandaag lopen we weer riching Rijn, maar zullen deze nog niet bereiken. De omweg over Rengsdorf in het binnenland is om de grote plaats Neuwied te omzeilen. We beginnen onze wandeling bij het Ratshaus van Rengsdorf. Helaas zijn de dames daar niet bereid ons een stempel te geven. Ze verwijzen ons naar de tourist info in hetzelfde gebouw, maar die is nog dicht.

We verlaten Rengsdorf en komen al snel in bos. Dat is het thema van vandaag: bos, bos, bos.
Over een smal pad dalen we af in het Wiesenbachtal. We volgen het stroompje een tijdje stroomafwaarts tot we er met een bruggetje overheen gaan.

afdalen in het Wiesenbachtal bruggetje over en dan weer klimmen

Dan mogen we natuurlijk weer klimmen, de Wingertbergen op. We komen bij het uitzichtpunt Nonnenley waar we over het Aubachtal uitkijken. We blijven hoog boven dit dal lopen over een heel lang smal pad.

uitzicht bij Nonnenley over Aubachtal heel lang smal pad hoog boven het Aubachtal

Als het bos meer parkachtig wordt met veel uitlegbordjes, bakjes en schutzhutten, komen we bij de resten en een reconstructie van een Romeinse wachttoren komen. De Rheinsteig loopt hier een tijdje samen met de Limesroute (langs de oude Romeinse grens tussen Rijn en Donau).

parkachtig bos met Naturlehrpfad reconstructie van Romeinse wachttoren op limes tussen Rijn en Donau

Na de wachttoren dalen we langzaam van de Wingertsberg af over een Naturlehrpfad het Aubachtal in. We houden pauze met een mooi uitzicht.

afdalen in het Aubachtal lunchpauze met uitzicht

Eenmaal in het dal passeren we een groot paardentrainingscentrum. We klimmen de Koekoeksberg op in een bos met vreemde liaan-achtige vegetatie.

wilde begroeiing op Koekoeksberg vreemde liaan-achtige vegetatie op de Koekoeksberg

Door de velden (heerlijk even in de zon lopen) bereiken we de Bismarckhöhe (met dierentuin).  Als we tussen akkers door lopen hebben we uitzicht op het Niewieder bekken.

Streuobstwiese met veel bloemen klein stukje met akkerland, niet ver van Sayn

Door bos dalen we af in het Saynbachtal en bereiken we uiteindelijk Sayn, waar we een blik werpen op schloss Sayn voor we omhoog klimmen naar burcht Sayn.

Schloss Sayn Burcht Sayn uitzicht bij burcht Sayn

Nog even een pittig klimmetje aan het eind van de dag. Op de parkeerplaats van de burcht vinden we de auto.