Rheinsteig 5: Burcht Sayn - Urbar, 18 km

19 juni 2020 - Urbar, Duitsland

Peter zet ons weer af op de parkeerplaats bij de burcht van Sayn. Vandaag gaan we naar ons vakantiehuis in Urbar lopen dat op 200 meter van de Rheinsteig ligt. Het wordt een relatief eenvoudige wandeling.

We zijn al hoog als we beginnen te lopen en bereiken vlot de Oskarhöhe dat boven aan het Brexbachtal ligt. Even van het uitzicht genieten en dan met haarspeldbochten omlaag het Brexbachtal in.

uitzicht vanaf de Oskarhöhe afdalen in het Brexbachtal

Samen met een spoorbrug kruisen we de Brexbach, waarna we natuurlijk weer gelijk mogen klimmen. Onderweg zien we mooie rotsformaties.

we kruisen de Brexbach, samen met een spoorbrug mooie rotsformaties tijdens de klim van de Pulverberg

Zo beklimmen we de Pulverberg met bovenop een mooi uitzicht en wederom een replica van een Romeinse wachttoren.

uitzicht vanaf de Pulverberg replica van Romeinse wachttoren op de Pulverberg

Daarna lopen we geruime tijd op een plateau op de Galgenberg over veldweggetjes met prachtige veldbloemen.

tussen de akkervelden op de Galgenberg prachtige veldbloemen

We kruisen de autoweg 48 en lopen verder over landelijke weggetjes naar Gasthof Wüstenhof, waarvan de gids zegt "Hier muss man rasten, nicht nur wegen des schönen Rheinblicks von der Terrasse, sondern auch, weil hier Johann Wolfgang Goethe von der Muse geküsst 1774 das Gedicht vom Heidenröslein geschrieben haben soll."

mooi landelijk op weg naar Vallendar donkere wolken pakken zich samen

Het uitzicht is inderdaad mooi, maar donkere wolken pakken zich samen en al snel krijgen we regen, die gelukkig niet lang duurt en bovendien grotendeels valt terwijl wij in het bos lopen.

We dalen af naar de Meerbach en komen in Vallendar waar mooie vakwerkhuizen staan.

Vallendar 2 Vallendar 1

We rusten even bij de theologische faculteit van Vallendar, lopen verder langs de kloostertuin en dan naar het Wambachtal.

prettig lopen langs de Wambach

Het loopt lekker langs de Wambach. Inmiddels is de zon weer gaan schijnen. Na een tijdje verlaten we de Wambach en klimmen gestaag om even later af te dalen in het Mallendarer Bachtal en tot slot te klimmen naar het hoog gelegen plaatsje Urbar waar we neerploffen in de tuin van ons vakantiehuisje.