Rheinsteig 6: Lahnstein - Urbar, 15 km

21 juni 2020 - Urbar, Duitsland

Gisteren een rustdag en Koblenz bezocht. Vandaag lopen we de Rheinsteig route zuid-noord in plaats van noord-zuid, om 2 redenen: 1. we lopen weer naar "huis" en 2. er zit een steil stuk in de route die we liever omhoog dan omlaag doen.

We starten vlakbij de Ruperts klamm die we stroomopwaarts in gaan. I.v.m. corona is het eenrichtingsverkeer in de klamm. Gelukkig lopen we de goede kant op.

eenrichtingsverkeer in de Ruperts klamm

De klamm is erg mooi en nergens echt moeilijk. Ik maak veel foto's.

Ruperts klamm 1 Ruperts klamm 2

Ruperts klamm 3Ruperts klamm 4

Eenmaal uit de klamm mogen we flink gaan stijgen waarbij de route lange haarspeldbochten maakt. We rusten op een bankje met uitzicht op Friedland en Lahnstein.

bankje met mooi uitzicht Uitzicht op Lahnstein, halverwege de klim van de Liedchesberg

Ook daarna blijft het af en toe een beetje dalen, maar vooral flink stijgen de Liedchenberg op. We gaan daarbij een stuk over een erg stenig steil pad, gevolgd door een veel makkelijker pad dat met veel bochten omhoog gaat. Bijna boven rusten we op de Hunsrück-Blick-Liege.

steile en stenige klim de Liedchesberg op uitzicht op de Liedchesberg vanaf de Hunsrück-Blick-Liege

Vanaf daar gaat de route vooral langzaam naar beneden door mooi bos.

na de berg, een makkelijke route door mooi bos

De markering laat ons twee keer even in de steek, maar met de gps is de route snel terug gevonden. Uiteindelijk komen we door het Hornbiental uit in Pfaffendorf aan de Rijn.

In het Bienhorntal weer bij de Rijn: zicht op Ehrenbreitstein

We volgen de Rijn naar Ehrenbreitstein, waar Miriam het tandradtreintje en Conny de trappen omhoog neemt naar de burcht.

de klim naar burcht Ehrenbreitstein een stukje overdekte klim naar de burcht Ingang van burcht Ehrenbreitstein

Eenmaal bij de burcht worden we weer een stukje omlaag gestuurd om door het bos om de burcht heen te lopen.

uitzicht vanaf zuidkant burcht door het bos om de burcht heen

Helaas het terras is vol, maar na een kwartier lopen zijn we bij het vakantiehuis en kunnen daar in de tuin zitten.

1. Corien:
    21 juni 2020
    foto op terras volgende keer!
  2. Annemarie:
    22 juni 2020