Staphorster bos

21 mei 2020 - Staphorst, Nederland

We zijn er een lang weekend tussenuit geweest. Door het ontbreken van wifi (zalig) nu even 4 blogjes achter elkaar.

Peter heeft voor 3 nachten een corona-vrij huisje gehuurd. Op weg er naar toe gaan we naar het Staphorster bos bij Punthorst. Het is zalig korte-broek-wandelweer op deze eerste zomerse dag van het jaar.

Terwijl de rest van Nederland naar strand en meren gaat loop ik in een stil bos.
Het Staphorster bos is net als het bos bij Emmen een gemengd bos, maar hier overheersen de naaldbomen wat het bos donkerder maakt. Maar dat kan ook aan mijn zonnebril liggen.
De route gaat over brede en smalle bospaden, ruiterpaden, fiets- en mountainbike paden. Veel bos, maar ook hei en mooie grote vennen. De ruiterpaden zijn erg mul. De mountainbike paden probeer ik een beetje te omzeilen. Er zijn meer mountainbikers dan wandelaars in het bos. Toch zijn er grote stukken waar ik niemand tegen kom en ik volop van de vogels kan genieten. Smalle paadjes over een heel stille hei.
Na 14 km terug bij de auto. Op weg naar Garderen een ijsje gehaald bij een snackbar met keurig covid-19 bestendig eenrichtingsverkeer.

Hieronder in 10 foto's een impressie van het Staphorster bos.

op weg naar de zwarte dennen natuurbad De Zwarte Dennen mooie lichte boslaan iets donkerdere boslaan open bos Staphorster heide Staphorster heide 2 graslaan terug richting Punthorst de Oude Vijver