Stevenson dag 1: le-Puy-en-Velay - Monastier-sur-Gazeille, 19 km

22 juni 2021 - Le Monastier-sur-Gazeille, Frankrijk

Half acht op, ontbijten en overtollige bagage naar auto in parkeergarage brengen. Op weg naar beginpunt van de route langs bakker voor een klein stokbrood. We wandelen omhoog in de oude stad naar de kathedraal Notre Dame, waar zowel de Stevenson route als de via Podiensis, de Jacobsroute van le Puy-en-Velay begint.

Klimmen naar de kathedraal Notre Dame du Puy  Raam in kerk van Monastier

Vanuit het oude centrum volgen we smalle straatjes en trapjes

Trapjes in le-Puy-en-Velay

Mooi straatje in le-Puy-en-Velay

naar de buitenwijken om eindelijk buiten de stad te klimmen naar Pure met een terugblik op le Puy-en-Velay.

Terugblik op le-Puy-en-Velay

In Ours houden we koffiepauze bij een groot wegkruis.

We gaan onder de N88 door en klimmen dan nog even verder. We hebben veel mooie onverharde paden en prachtige uitzichten.

Fijne padenPrachtige bermbloemenPrachtige uitzichten

Uiteindelijk mogen we afdalen richting de Loire en het stadje Coubon waar we na 8 km aankomen. Bij het oversteken van de Loire hebben we mooi zicht op het chateau de Bouzols.

De Loire met chateau de Bouzols

We houden lunchpauze op een picknickplaats langs de Loire. Daarna mogen we flink klimmen het Loire dal uit. De uitzichten worden steeds mooier.

Het volgende mooie uitzicht

In l'Olme zijn we bijna boven en rusten op een stenen bankje. Daarna is de route minder zwaar. Goede paden die licht op en neer gaan en steeds weer fraaie uitzichten.

En weer een mooi uitzicht

De volgende is in l'Herme op een prima bankje tegenover een lavoir.

Lavoir in l'Herme

Daarna zijn we al snel aan de rand van le Monastier waar we eerst de intermarche bezoeken voor de lunch voor morgen en koud drinken om onze dorst te lessen. We hebben geluk gehad, het is de hele dag droog gebleven ondanks de dreigende luchten, maar wel warm.

nze gite is bij pizzeria l'Aquarium. Een keurige 10-persoons slaapzaal met 2 badkamers. Miriam en ik krijgen allebei apart het onderste bed van een tweepersoons stapelbed. Er zijn slechts twee andere wandelaars.

Slaapzaal in gite l'Aquarium in Monastier

Lekker douchen, terrasje en even het stadje doorwandelen. Er is een prachtige Romaanse kerk, Saint Theofrede,

Romaanse kerk van MonastierRaam in kerk van Monastier

en een kasteel.

Kasteel van Monastier

Vanavond eten we vast pizza of pasta, want we hebben half pension in l'Aquarium.

Beeld van Stevenson in Monastier