Stevenson dag 13: Pont-de-Burgen - Camboneral (St-Jean-du-Gard), 18 km

4 juli 2021 - Saint-Jean-du-Gard, Frankrijk

We vertrekken uit de mooie oude gite van Pont-de-Burgen met regen. Poncho/regenjas aan en later ook de regenbroek, dankbaar gebruik makend van een lavoir met afdak.
Met een klein uur zijn we in Ste-Etienne-Vallee-Francaise, een kleiner dorp dan de naam doet vermoeden. Gelukkig is de dorpswinkel op zondag open en kunnen we ook bij de bar terecht voor een kop koffie op het overdekte terras.
Na deze pauze beginnen we eerst aan een klein klimmetje naar Le Martinez,

Tussen Sainte-Etienne-Vallee-Francaise en Le-Martinet

gevolgd door een afdaling om weer de Gardon over te steken.

Brug over de Gardon de Sainte Croix

Daarna volgt de lange klim naar de col Saint Pierre. Helaas nog steeds in de regen, maar het pad biedt volop afwisseling: uitzicht op de dampende vallei

Beklimming van de Mont de Saint Pierre

en indrukwekkende rotsvelden.

Mooi rotspad op de Mont de Saint PierreDampende vallei

Op de col kunnen we gelukkig overdekt onze lunchpauze houden, maar ondertussen is het ook droog.
Nu begint een spannend stuk van de route, want onlangs vernieuwd en dus anders dan de beschrijving in mijn boekje en dan mijn GPS track. De oude route daalde de berg af en bleef dan langs de Gardon lopen tot aan Saint-Jean. Nu mogen we even afdalen maar worden daarna weer omhoog gestuurd om de bergkam te volgen over een nieuw smal pad.

Mooi pad over de bergkam

Het is prachtig, maar gaat veel op en neer en het is soms ook zoeken naar de markering.

Afdalen richting Saint-Jean-du-Gard

Gelukkig is het nu droog. Alleen hebben we voortdurend last van een wolk vliegen om ons hoofd.
Eindelijk beginnen we aan een fikse afdaling voor we de afslag kunnen nemen naar het plaatsje Camborenal waar onze gite is. Deze route volgt eerst een rustige asfaltweg, maar gaat daarna over een smal pad over privé terrein, eindigend met een heel steile afdaling. We steken het bruggetje bij Camboneral over

Brug over de Gardon naar CamboneralDe Gardon

en zijn al voor 15 uur bij de gite, wat meevalt omdat de route langer en zwaarder was dan de oude route.

De gite is fantastisch. We hebben een 2-persoonskamer en eigen badkamer.
Biertje, douchen en nog even het 15 minuten lopen verder gelegen Saint-Jean-du-Gard bekijken voor we om 19:30 aan tafel gaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade