Stevenson dag 2: Monastier-sur-Gazielle - Costaros, 20 km

23 juni 2021 - Costaros, Frankrijk

Gisteravond hebben we samen met 4 Franse wandelaars prima gegeten: salade, spaghetti met kaas en varkenswangetjes en gebak toe. We vroegen een fles wijn en kregen die van het huis.
Goed geslapen en vanmorgen weer een goed ontbijt met verse croissants en stokbrood. De aardige patron vult ook mijn thermoskan met heet water.
We zijn al vroeg op pad en dalen af naar de Gaizelle.

Le Gazeille

Daarna mogen we flink dreigen over een lastig keienpad vol losse stenen.

Lastige stenige klim uit het dal van de Gaizelle

Later vlakt de route wat af en genietend van prachtige uitzichten

Ook zij genieten van het uitzicht

en mooie paden komen we in het gehucht Le Cluzel waar we een praatje maken met de lokale gite d'etape beheerder. Hij wijst ons naar een picknicktafel waar we onze koffiepauze houden. Ondertussen hebben we al heel wat medewandelaars gezien.
De route steigt nog wat verder naar Saint-Martin-le-Frugeres over mooie smalle paden met veel bloemen en fantastische uitzichten.

Meerdere wandelaars op padFijn padPrachtige bermbloemen

In St Martin is alles dicht en we dalen flink af richting Goudet. Al snel zien we het chateau de Beaufort.

Chateau de Beaufort in Loire vallei

Er volgt een lastige stenige afdaling voor we Goudet en de Loire bereiken. We houden een vroege lunchpauze met uitzicht op de Loire.

Lunchpauze met uitzicht op de Loire

Natuurlijk mogen we daarna weer flink klimmen om het Loire dal uit te komen.

Steil klimmen

Na het dorpje le Montagne is de steilste klim voorbij en lopen we in een steil dalletje hoog boven het riviertje la Fouragette. We horen het water voortdurend stromen, maar zien het maar af en toe. Het smalle pad is fijn lopen, het gaat maar heel geleidelijk omhoog en is opnieuw omzoomd door bloemen.

Met bloemen omzoomd pad

Uiteindelijk kruisen we la Fouragette en mogen dan een weiland in waarbij we het schrikdraad open en dicht moeten doen, want er lopen koeien. Zo bereiken we Ussel met een picknicktafel voor onze fruitpauze.
De lucht wordt steeds donkerder en in de verte rommelt het dus gaan we vlug verder. Over een mooie onverharde landbouwweg bereiken we Bargettes waar we de route verlaten om naar onze gite d'etape te lopen naar Costaros. We lopen langs de heel drukke N88, maar bereiken gelukkig al snel het plaatsje voor we worden ingehaald door de regen en onweer.

Een vervallen lavoir in Costaros

De gite d'etape is eenvoudig, maar eronder zit een klein gezellig restaurant waar we 's avonds heerlijke culinaire hamburgers eten.