Stevenson dag 6: Cheylard-l'Eveque - Abdij Notre-Dame-de-Neige, 23/30km

27 juni 2021 - La Bastide-Puylaurent, Frankrijk

De route van vandaag was met 23 km al relatief lang, maar werd door omstandigheden nog langer (ruim 30km). Gelukkig was het perfect wandelweer: bewolkt, 20 graden en met een verfrissende wind.

Na een werkelijk fantastisch ontbijt met zelfs een koek in de vorm van een ezel vertrekken we uit de refuge.

Een ezel voor het ontbijt

We klimmen het dal uit langs een beekje en door een bos steeds hoger.

Terugblik op Cheylard-l'Eveque met kapel boven dorp

Na een heuvelrug dalen we af naar een watertje in de volgende vallei, waarna we uiteraard weer mogen klimmen.

Vallei tussen Cheylard-l'Eveque en EspradelsWeer aardig geklommen

Eerst een stukje steil, daarna heel geleidelijk, waarbij we langs een prachtige picknick plaats aan een meertje komen. Een prima plek voor onze lunch.

Fantastische picknick plaats

De route gaat daarna licht stijgend verder, nog steeds door bos. Op een gegeven moment beginnen we te dalen, grotendeels over een stenig pad en behoorlijk steil.

Afdalen naar kasteel van Luc

Extra complicatie is dat de kinderen me via Whatsapp op de hoogte houden van de spannende wedstrijd (EK triathlon) van Peter in Oostenrijk. Oppassen dus op deze rotsige afdaling. Zo bereiken we de ruïnes van het kasteel van Luc.

Ruïnes kasteel van LucUitzicht vanaf kasteel Luc in de vallei van de Allier

Daarna zijn we al snel in Luc waar we het mooie oude kerkje bekijken.

Kerkje van LucIn het kerkje van Luc

Er is geen horeca open en we besluiten te pauzeren op het kerkhof van Luc. Het waait behoorlijk hard, maar op het kerkhof zitten we uit de wind terwijl we van een mooi uitzicht genieten.

Er volgt een stuk route over de weg met flink wind tegen waarbij we de Allier kruisen en uiteraard daarna weer mogen stijgen.

De Allier

Vlak voor Rogleton verlaten we de weg en de hoofdroute van de Stevenson om af te buigen naar de abdij van Onze Lieve Vrouwe van de Sneeuw. Een lang en langzaam stijgend pad door het bos waarbij de kilometers beginnen te voelen.

Door een enorm bos naar de abdij van Notre-Dame-de-Neige

Er staan route wijzers naar de abdij, maar de kilometers erop kloppen niet: 200 meter na een bordje waarop staat 1,8 km, staat op een volgend bord 2,4 km!

Uiteindelijk komt de abdij in zicht en kunnen we om 16:15 een abdijbiertje drinken in afwachting van het open gaan van de dormitoire Maison Zachee. En natuurlijk ondertussen Peter bellen om hem te feliciteren met zijn tweede plaats!

Voor de avondmaaltijd bezoek ik de Vespers.

Kloosterkerk Notre-Dame-de-Neige

Daarna gezellig eten met 4 Fransen die gisteren ook in Cheylard-l'Eveque overnachtten. Prima eten en veel gelachen. Daarna vroeg naar bed, want na ruim 30 km ben ik best wel moe.

Uitgeteld in de kloostercel