Het Valtherbos op de Hondsrug bij Emmen: hunebedden en een onderduikershol

17 mei 2020 - Emmen, Nederland

Het is ideaal weer om buiten actief te zijn en dus gaan we er weer samen op uit. De auto gaat aan de laadpaal in Emmen-Noord en Peter stapt op zijn mountain bike terwijl ik richting het Valtherbos loop.

Ik heb via routeyou 2 tracks op mijn gps gezet: "wandelen in Emmen" (13 km Valtherbos) en "Emmerdennen" (11 km om Emmen). Ik combineer de eerste met een stukje van de tweede tot ruim 15 km. De route gaat hoofdzakelijk door bos en langs de bosrand met af en toe stukjes Drenthepad en ANWB Emmerdennenroute. Afwisselend brede en smalle bospaden. Het Valtherbos is een gemengd bos, maar de loofbomen hebben de overhand en er zijn relatief weinig open stukken. Maar het eerste hunebed dat ik tegen kom ligt op een stukje hei:

Een stukje hei in het Valtherbos Valther hunebed 1

Voor de afwisseling een stukje langs de bosrand (bij Klijndijk):

Langs de bosrand bij Klijndijk

Het tweede Hunebed ligt op bijna het noordelijkste punt van de route:

Valther hunebed 2

En dan weer het bos in naar het onderduikershol uit de tweede wereldoorlog, waar 16 joden tot het einde van de oorlog verscholen hebben gezeten met hulp van de lokale bevolking:

Af en toe een smal pad in Valtherbos Onderduikershol uit WO 2 in Valtherbos

Er zijn niet heel veel mensen in het bos en het lukt makkelijk om ruim afstand van iedereen te houden. Tussen de middag is het zelfs heel stil, op de vele vogels en een irritante koekoek na. Ik geniet van het mooie jonge groen:

Mooi lichtgroen Valtherbos

De gps-route stuurt me een niet meer herkenbaar pad op. Er zijn bosbouwers/bomenkappers bezig geweest. Ik loop vast in het bos en ga cross country naar de dichtst bijzijnde boslaan:

Het pad kwijt in het Valtherbos

Dit loopt beter:

En nog eens mooi lichtgroen

Uitzicht over de hondsrug:

Op de Hondsrug langs het Valtherbos

Stukje mooi Drenthepad in het Valtherbos:

Een stukje Drenthepad in het Valtherbos

Tot slot een ven, met prachtige weerspiegeling:

Ven in het Valtherbos

Het was een prima wandeling in een vrij rustig bos. Ondanks het mooie weer goed afstand kunnen houden.