Waar en wanneer begon mijn camino?

8 maart 2018 - Groningen, Nederland

Dat lijkt een simpele vraag maar het antwoord is toch wat complexer:

- op 8-11-2008 in Pieterburen, of

- op 14-8-2010 bij de Jacobskerk in Uithuizen, of

- op 10-6-2012 aan het begin van de Via Mosana in Maastricht, of

- wellicht al veel eerder in mijn hoofd toen ik een wandelaar werd.

onderweg

Hoe werd ik een wandelaar?

In 2003 besloot mijn dochter de Nijmeegse Vierdaagse te gaan lopen met een vriendin. Ik trainde af en toe mee, had op dat moment tijd en besloot me last-minute in te schrijven (dat kon toen nog). Oei, dat viel niet mee, want ik had veel te weinig getraind en 40 km is echt meer dan 30 km. Ik heb het gehaald, maar was daar niet eens trots op. Vreselijk afgezien, maar opgeven was geen optie.

Het jaar daarop deed ik weer mee. Nu goed getraind en geweldig genoten van de sfeer, maar vooral ook van de trainingen voorafgaand aan de Vierdaagse. Hetzelfde jaar nog liep ik met beide kinderen, met een rugzak van B&B naar B&B, de Hydrian Wall route, van oost- naar westkust in Groot-Brittannië. Ontzettend leuk om met de kinderen te doen (ze waren echt gek die Romeinen).

Hadrian's Wall 1   Hardian's Wall 2

Sindsdien is wandelen mijn ultieme manier van ontspannen en mijn favoriete manier van vakantie houden. Overigens heb ik nooit meer de Vierdaagse gelopen. Met een beperkt aantal vakantiedagen verken ik liever nieuwe natuur en cultuur tijdens mijn wandelvakanties.

En toen volgde in 2008 het Pieterpad, start van de Camino …?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl