1-9-2022 Harz: Darlingerode-Ottofelsen, 20 km

1 september 2022 - Ilsenburg, Duitsland

De afgelopen dagen hebben we thuis het weerbericht goed in de gaten gehouden. We wilden voor het resterende deel van onze vakantie niet te ver weg, maar wel lekker weer.

Op dinsdagavond de knoop door gehakt: eerst richting Harz. Gisteren rustig naar een camperplaats in Darlingerode gereden, aan de noordzijde van de Harz.

Vandaag een prachtige afwisselende wandeling gedaan. We lopen vanaf Darlingerode door een dal geleidelijk omhoog over een breed makkelijk pad. Al snel zijn we bij de Kapitelsberg (452m), genietend van het uitzicht.

Richting Renberg, uitzicht richting Darlingerode

De route loopt verder langs de Renberg (539m).

Vanaf Renberg (539m)

Renberg

Op een gegeven moment mogen we een smaller pad op. Het was zo onherkenbaar dat we er eerst voorbij liepen, maar gelukkig hadden we de route ook op gps.

Smaller pad omhoog naar Kleiner Birkenkopf

Dit paadje brengt ons langs de Kleiner Birkenkopf (591m).

Uitzicht vanaf Kleiner Birkenkopf (591m)

Terugblik op pad

Daarna dalen we af naar de bovenloop van de Steinere Renne, met Waldhaus en stroomversnelling.

Waldhaus bij Steiniger Renne

Steiniger Renne

Hierna klauteren we over een rotspad naar een mooie hoogvlakte waar bijzondere rotsformaties staan.

Klimmen naar hoogvlakte met bijzondere rotsen

De eerste is de Gebohrter Stein Klippe, een bijzondere stapel van grote rotsen met een spleet ertussen.

Gebohrter Stein Klippe

Verder over de hoogvlakte

Op de hoogvlakte

En al snel zien we Ottofels

Ottofels, waar je op kunt!

Deze rotspartij is voorzien van ijzeren ladders en hekken zodat je er makkelijk op kunt klimmen (600m)

Makkelijk klimmen op de Ottofels

Uitzicht vanaf Ottofels (600m)

Genieten op de Ottofels

Vanaf dit punt is het vooral afdalen en dat loopt lekker vlot door, nu in het dal van het Braunes Wasser, waar we een Wasserwerk tegen komen.

Waterwerk in het dal van de Braunes Wasser

Weer een stuk verder gaan we onder een tunnel van de smalspoor baan Harzquerbahn door.

Spoortunnel van de Harzquerbahn

We lopen lange tijd parallel aan de spoorbaan en houden een pauze in een jachthut met uitzicht op de spoorbaan. En ja hoor, we horen de stoomtrein al van verre fluiten. Harder dan verwacht rijdt hij lang onze uitkijkpost, de stoomlocomotief staat nog net op de foto.

Stoomtrein op het smalspoor van de Harzquerbahn

We lopen lekker verder op het mooie pad (rechts loopt de spoorbaan).

Mooi bospad dat de Harzquerbahn volgt

We mogen daarna nog een korte venijnige klim op de Pieperberg (423m) en dan is het vooral nog afdalen naar Darlingerode. Tussen veel nieuwe huizen staan ook nog mooie oude boerderijen.

Mooie boerderij in Darlingerode

Nog even wat boodschappen (en ijsje) en dan heerlijk de benen omhoog bij de camper.

Morgen maar wat rustiger aan doen 🤭