21-10-2023 wandeling vanuit Ermelo, 22,5 km

21 oktober 2023 - Ermelo, Nederland

Nadat het gisteren aan een stuk door heeft geregend nemen we vandaag de gok dat het droger zal zijn. Natter kan in elk geval niet.

Met mijn Groningse en Zeewoldse wandelvriendin rijd ik naar de rand van Ermelo. Zodra we de auto uitstappen begint het te regenen en realiseer ik me dat mijn regenbroek nog thuis te drogen hangt aan de kapstok... Niets aan te doen. Volgens de buienradar wordt het na ruim een uur droog. Even doorbijten dus. Na ruim een uur wordt het inderdaad droog en gelukkig droogt mijn kletsnatte broek geleidelijk op.

We wandelen door een prachtig bos, waarbij we ook langs een aantal grafheuvels komen. Er zijn nog amper herfstkleuren, omdat het nog niet koud genoeg geweest is snachts. Maar er zijn wel heel veel mooie paddenstoelen. Hilda heeft haar fototoestel mee genomen, dus deze keer professionele foto's in de blog.

IMG-20231021-WA0009

IMG-20231021-WA0010

IMG-20231021-WA0008

IMG-20231021-WA0003

En deze zou je toch zo in je kerstboom willen hangen:

IMG-20231021-WA0011

We lopen afwisselend over mooie boslanen en smallere paden. Soms wat laveren om de plassen. Het licht bij de lanen is erg mooi.

IMG-20231021-WA0006

IMG-20231021-WA0004

Zo komen we bij het Solse gat:

IMG-20231021-WA0005

Ondertussen verheugen we ons erg op koffie met appeltaart bij Boshuis Drie. Bij de Driese berg verlaten we de route om naar het Boshuis te lopen. Helaas, alle tafels zijn bezet en we kunnen het personeel niet overhalen om ons toch koffie te verkopen die we dan op het (gesloten) terras beloven op te drinken. Dan maar een pauze op een picknick bank voor we terug naar de route lopen.

Daarna komen we al snel op de grote stille Ermelose heide. De brede zandpaden lopen behoorlijk zwaar, zelfs nu ze nat zijn zak je er behoorlijk in weg. Maar de zon schijnt dus we mopperen niet!

IMG-20231021-WA0007

Zo bereiken we weer Ermelo en de auto. Nog even een tussenstop in Hilda's stamkroeg voor we op station Harderwijk Yolanda uitzwaaien.

Het was een prachtige wandeling met grotendeels prima wandelweer.