28-10-2022 Egmond aan Zee 1, 18 km

28 oktober 2022 - Castricum, Nederland

We hebben een echte Indian Summer, droog weer en bijna 20 graden! Dus de camper nog even niet op winterstand. Gisteren aan het eind van mijn werkweek (heerlijk dat parttime werken) had Peter hem al klaar gezet op de oprit. We hadden een kleine eenvoudige campercamping gespot vlakbij Egmond aan Zee en reden daar naar toe. De eigenaar verwelkomde ons zeer vriendelijk en de plek is fantastisch, heerlijk stil en veel ruimte. De vliegtuigen die af en toe overvliegen zijn niet erg storend.

Vandaag gaan we een stuk van het Nederlands kustpad lopen richting zuiden. We lopen eerst langs een automaat om een toegangskaartje voor het duingebied te kopen. Daarna lopen we direct de duinen in. Op nog geen 10 minuten lopen van de camper staan we er middenin!

Als eerste klimmen we naar uitzichtpunt de Bleek.

Naar uitzicht de Bleek

Vanaf 35m boven NAP hebben we mooi zicht.

Uitzicht vanaf 35m boven NAP

Snel daarna komen we op het Nederlands kustpad dat we  zo'n 6 km zullen volgen.

Nederlands kustpad

Zandpaden, gras, en lage struiken, maar af en toe ook kleine boompjes.

Afwisselend duinlandschap

De duinen worden afgewisseld met stukjes bos waarin we Schotse hooglanders tegen komen.

Grote grazer

Het landschap blijft prachtig:

Mooi!

Uitgestrekt duingebied

Zo bereiken we het kleine bos Vogelwater.

Bosgebied Vogelwater

En natuurlijk het Vogelwater

Het Vogelwater

Nu verlaten we het Nederlands kustpad om over een mooi smal pad richting zee te lopen.

Mooi pad op weg naar de zee

We nemen strandopgang 37 bij Castricum

Strandopgang 37 bij Castricum

En beginnen aan 6 km strand terug richting Egmond.

6 km strand

Het loopt zalig: windje mee en een prima ondergrond omdat het net eb is. En in korte broek!

In korte broek

Saai is het niet, we zien van alles, zoals een joekel van een kwal.

Grote kwal

En veel zeemeeuwen

Zeemeeuwen

En dan komen we bij Egmond aan Zee

Egmond aan Zee

Na een terrasje lopen we door het oude centrum met kleine huisjes

Schattig huisje

En daarna door nog weer een stukje duinen terug naar de camper

Weer terug door de duinen

Op de camperplaats zijn inmiddels een aantal andere campers aangekomen. Niet verwonderlijk met dit prachtige weer en deze fantastische omgeving.

Morgen ga ik weer een flinke wandeling maken!