10-9-2022 Waterkruispunt Maagdenburg

10 september 2022 - Erxleben, Duitsland

Op deze voorlaatste vakantiedag hebben we afgesproken om bij vrienden die in Duitsland vlakbij de Nederlandse grens wonen te eten en overnachten. Maar eerst gaan we een bezoek brengen aan de Wasserwegkreuzung bij Maagdenburg. We rijden naar de parkeerplaats bij de dubbele sluis van Hohenwart en laden de fietsen uit om dit enorme complex te gaan bekijken. Een vriendelijke Duitser legt ons uit hoe we het beste kunnen fietsen.

Eerst fietsen we via de Hohenwart sluis het Mittelland kanaal over.

De dubbele Hohenwarthe sluis

We zien net een heleboel boten en bootjes de sluis uit varen

De Hohenwarthe sluis uitvaren naar kanaalbrug

Richting kanaalbrug.

Van Hohenwarthe sluis richting kanaalbrug

Zelf fietsen we ook naar de kanaalbrug

Begin van de kanaalbrug

Met deze brug van ruim 900 meter gaat het Mittelland kanaal over de Elbe

Mittelland kanaal over de Elbe

De Elbe

We volgen het Mittelland kanaal tot we op het zijkanaal stuiten. Via dit kanaal kunnen boten van de Else naar het hoger gelegen Mittelland kanaal of andersom.

Vroeger gebeurde dat met een botenlift: een grote bak water die omhoog getakeld werd.

Oude hefsluis tussen Elbe en Mittelland kanaal

Hefbak van oude hefsluis

Via deze oude constructie gaan we het zijkanaal over en klimmen een uitzichttoren op. Zo zien we de ingang van de nieuwe sluis

Nieuwe sluis tussen Mittelland kanaal en de Elbe

En waar het verbindingskanaal in het Mittelland kanaal uitkomt

Zijkanaal richting Mittelland kanaal

Ook een terugblik op de oude sluis

Oude hefbrug vanaf uitzicht toren

Op de terugweg pakken we nog even wat Geocaches mee

Nog even een Geocache mee pakken

En gaan weer over Europa's langste kanaalbrug

Terug over de kanaalbrug

Als we weer verder rijden zien we vanaf de snelweg nog eens het verbindingskanaal met de sluizen en uitkijktoren.

Terugblik vanaf snelweg op verbindingskanaal en uitzicht toren

1. Annemarie:
    12 september 2022
    Wat heerlijk dat jullie dit samen kunnen doen, wandelen en fietsen en weer conditie opbouwen.