1-10-2022 Paramaribo - Bigi Pan

1 oktober 2022

Eindelijk, na 2 1/2 jaar mag ik weer met een team collega's naar Suriname. Geen corona obstakels meer. We zijn hier maar 2 weken en dit weekend neem ik het team mee op een tour naar Bigi Pan.

Om 7 uur 's ochtends worden we opgehaald. Ons groepje van 9 heeft een eigen chauffeur en gids in een mooi busje. We rijden eerst naar Groningen in Saramacca. We maken daar een stop en de gids vertelt de geschiedenis van de boeroes, van mijn schoonfamilie dus.

Boeroes monument Groningen

We lopen naar het monument voor de overleden boeroes.

Monument voor overleden boeroes

Kort na Groningen stoppen we bij een Warung voor koffie en bacabana.

Bacabana

Heerlijk! Al een week in Suriname en eindelijk mijn eerste bacabana.
Daarna rijden we door over de Coppename rivier en komen in Totness.

Copename rivier

Een korte stop voor het inslaan van water en bananen chips en weer verder. Over Wageningen rijden we tussen de rijstplantages door naar Nickerie en de aanlegsteiger van Akira.

Vertrek steiger bij Nickerie

We moeten al vroeg in de middag vertrekken van de steiger i.v.m. de lage waterstand
We varen over de Nickerie naar de dam. Na de dam stappen we over in kleinere boten om via het kanaal naar het grote meer van Bigipan te varen.

Bigipan kanaal 1Bigipan kanaal 2

Hier ligt het mooie Akira resort waar we ontvangen worden met sap, een welkomstwoord en een zalige lunch.

Bigipan met Akira resortAkira resort

Daarna uitwaaien en rusten op de terrassen boven het water.

Uitzicht vanaf de lodge

Om 5 uur krijgen we snacks en kort daarna varen we uit om vogels te spotten.

Indrukwekkend Bigi Pan

We zien veel rode ibissen en pelikanen, maar foto's maken is lastig.

Pelikaan

Het water staat laag en de bootsmannen moeten de korjaal uit om te duwen.

Laag water op Bigi Pan

Na terugkomst even relaxen en natuurlijk weer lekker eten.

Zonsondergang boven Bigi Pan

Het kaaimannen spotten om 21:30 laat ik aan me voorbij gaan. Liever op tijd naar bed om 6:30 weer vogels te gaan kijken.

1. Annemarie:
    2 oktober 2022
    Mooie trip Conny, die jullie met elkaar maken. Ontspanning in de natuur vinden, beter is er niet.