2-10-2022 Bigi Pan - Paramaribo

2 oktober 2022 - Paramaribo, Suriname

Om 6 uur vanuit bed genieten van de zonsopgang boven Bigi Pan.

Zonsopgang vanuit mijn bed op Bigi Pan

Om half zeven varen we de zon en pelikanen tegemoet.

Met pelikanen de zon tegemoet

Nu komen we veel dichter bij de pelikanen, rode ibissen, bijzondere spechten, zeearend, moerasbuizerd en heel veel verschillende reigers, terwijl om de boot heen vissen boven het water uitspringen. Ik maak heel veel foto's.

Een van de vele soorten reigersRode ibisRode ibissen in boomtopRode ibis op boomstronk

Weer terug bij Akira krijgen we een heerlijk ontbijt.
Ik beklim de vogeluitkijktoren en ga relaxen met uitzicht op het meer.

Akira vanuit vogelkijktoren 1Akira vanuit vogelkijktoren 2

Na de lunch stappen we weer in de korjalen om terug te varen. Langs de beek zien we nog gieren.

Zwarte gierTerug richting Nickerie rivier

Via het dammetje en de Nickerie rivier komen we weer terug bij de Akira aanlegsteiger.

We rijden naar een buitenwijk van Nieuw-Nickerie waar we een Hindoestaanse familie bezoeken (werkgerelateerd).  We worden verwend met drinken en Hindoestaanse hapjes. Daarna rijden we verder naar Wageningen. Dit dorp is na de tweede wereldoorlog aangelegd met hulp van de landbouw universiteit Wageningen o.a. om oudmilitairen een toekomst te bieden . De modernste rijstfabriek van de wereld werd er gebouwd, evenals een dorp met Bruynzeel woningen en alle voorzieningen. Na de onafhankelijkheid ging het snel bergafwaarts met de fabriek en het dorp. Helaas heb ik in Wageningen geen foto's gemaakt.

De volgende stop is bij de dijk van Totness.

Zeedijk bij Totness

In Totness zelf nog even een sanitaire stop vlakbij het beeld van Tata Collin, een slaven opstandeling, blakaman.

Monument slavenopstand

Onze laatste stop is om kokosnoten te kopen.

Kokosnoten stop in Welgelegen, Saramacca

Daarna is het nog lang rijden. Het is druk omdat vandaag de vakantie eindigt. We zijn pas om acht uur terug op het resort.