16-10-2022 Apeldoorn: Berg & Bos en Orderbos, 16 km

16 oktober 2022 - Apeldoorn, Nederland

Het is hoog tijd voor een herfstwandeling. Peter gaat een mountainbiketocht doen in Apeldoorn en dus zet ik een paar Komoot-routes op mijn gps. In de regen rijden we dwars over de altijd mooie Veluwe richting Apeldoorn met de belofte dat het snel droog zal worden. En inderdaad, zodra de auto aan een laadpaal ergens aan de westrand van Apeldoorn is gehangen, breekt het zonnetje door.

Ik wandel eerst richting Berg & Bos en kom in de prachtige Sprengvallei die naar het statige Apeldoornse park leidt. De Sprengvallei, ook wel vallei der Geliefden genoemd, is begin jaren 30 aangelegd. De brug die over de vallei is gebouwd heeft de typische jaren 30 bouwstijl.

Sprengvallei 1   30-er jaren brug over Sprengvallei

De Sprengvallei is in 1934 aangelegd en komt uit bij een folie uit 1937.

Sprengvallei 2   Folie in Sprengvallei uit ...

Onder deze veldkeien brug door kom je bij de grote vijver met fontein.

1937   grote vijver aan eind Sprengvallei

Het park heeft een heuvel die is aangelegd met het zand dat uit de vallei en de vijver kwam. Langs deze heuvel zijn watervalletjes gemaakt en bovenop is een mooi uitzicht over de vijver.

watervalletjes in park Apeldoorn   Grote vijver vanaf uitzichtheuvel, aangelegd met zand uit de vijver

Ik wandel verder Berg & Bos in en kom bij een hoge uitkijktoren die ik bijna tot bovenaan beklim.

Uitzichttoren Berg en Bosuitzicht vanaf uitzichttoren Berg en Bos

De route maakt een lus langs een zwijnenveld (2 zwijnen gezien) en door een rododendronbos (verkeerde tijd van het jaar). Daarna kom ik op een schapenweide, zonder schapen maar met een heerlijk bankje in de zon.

Rododendrons   schapenweide zonder schapen

Ik ga even van de route omdat mijn gps een fotogeniek punt op de kaart aangeeft. Het blijkt een stapel granieten kubussen te zijn met wat losliggende kubussen. De uitleg op één van de stenen is niet meer te lezen. Met wat googlen blijkt het een verhalenpiramide te zijn, maar de bijbehorende Nederlandse website is verdwenen (en dus ook de verhalen). Het lijkt een beetje mislukt experiment. Een stukje verder voert de route lange een leemkuil.

de verhalenpiramide, een verwaarloosd monument   Leemkuil

Langzaam maar zeker loop ik Berg & Bos uit en wandel ik een boslaan in Kroondomien 't Loo op. Helaasloop ik nu vast, want ik mag links nog rechts van dit pad af. Het Kroondomein is verboden toegang van 15 september tot 25 december. Dan maar een stukje terug om het Orderbos in te stappen.

Kroondomein Loo   Orderbos

Door het heel stille Orderbos slinger ik tot ik een andere route oppik, gewoon een extra stukje omdat ik de lus door het Kroondomein heb afgesneden. Deze route zal me met een grote slinger weer terugbrengen op mijn oorspronkelijk route, maar voert me eerst naar de Orderbeek.

Orderbos 2   De Orderbeek 1

Ik volg een stukje deze aardige beek, waarna ik weer terug slinger naar mijn route door een ander deel van het Orderbos, genietend van de herfstkleuren.

De Orderbeek 2   mooie herfstkleuren

En zo bereik ik weer de rand van Apeldoorn. Nog even genieten van een bankje in de zon ...

Het was een mooie herfstwandeling:

Herfst !