15-7-2022 Maarten van Rossum pad: Lienden - Wageningen, 20 km

15 juli 2022 - Wageningen, Nederland

Het belooft fantastisch wandelweer te worden en na verhuizing, oogoperatie en congressen is het weer hoog tijd om met Yolanda het Maarten van Rossum pad op te pakken.

Al vroeg bus-trein-trein-bus ik naar Lienden. Het lijkt alsof je vanuit Zeewolde met openbaar vervoer alleen met een enorme omweg ergens in Nederland kunt komen. Maar goed, ik heb geen haast en met een goed boek is het allemaal best relaxt.

Als de bus van Rhenen naar Lienden door Kesteren rijdt, stapt Yolanda in. Zij is vanuit Groningen ook al even onderweg. Kort daarna stappen we in Lienden uit.

We lopen naar de Rijnbandijk langs de oude Rijn. De eerste van de vele rustige verharde en onverharde dijkjes waarover we vandaag zullen lopen.

Op de Rijn Andijk langs de Oude Rijn

Bij Kesteren ook nog even een smal pad.

Mooi pad richting NederRijn

We gaan onder de brug naar Rhenen door en volgen over een grasdijk de Nederrijn. Aan de overkant zien we de Grebbeberg.

Grebbeberg aan overzijde Nederrijn

Op dit uitgestorven pad houden we een lunchpauze.

Graspad langs Nederrijn

Ruim een half uur later bereiken we het veer Opheusden - Wageningen. Na een kopje koffie in het verhuis, steken we met het veer de Nederrijn over, met zicht op een steenfabriek.

Veer Opheusden - Wageningen

We lopen daarna langs het mooie natuurgebied de Blauwe Kamer.

Natuurgebied de Blauwe Kamer

Mooi pad langs de Blauwe kamer

Nu volgt eerst een stuk tussen boomgaarden en daarna langs een weg tot we bij de Wageningse Rijnhaven zijn.

Rijnhaven

Hier gaan we de mooie uiterwaarden "de Bovenste Polder" in.

Prachtige Bovenste Polder

Smalle paden in de Bovenste Polder

We komen daarbij langs de steenfabriek "de Bovenste Polder"

Steenfabriek de Bovenste Polder

En pauzeren op de steiger van een haventje

Haventje in de Bovenste Polder

We verlaten de uiterwaarden over een brug.

IMG_20220715_170812977_HDR

Over een dijkje lopen we nu van de oostkant Wageningen in. We zijn bijna bij ons vrienden-op-de-fiets adres, maar gaan eerst iets drinken. We kiezen hiervoor een historische plek: hotel De Wereld.

Hotel de Wereld

Vanaf daar zijn we al snel bij onze overnachting alleen ... weet de bewoner van het huis waar we aanbellen van niets! Terwijl Yolanda gezellig een praatje maakt zoekt Conny het juiste huisnummer op. En daar werden we warm ontvangen!

's Avonds prima gegeten in het verrassend gezellige centrum van Wageningen.