24/25-4-2021 Lunteren: het Uilenbos en het Lunterse Buurtbosch

25 april 2021 - Lunteren, Nederland

Tijdens ons weekendje weg in Lunteren maken we twee korte, maar mooie en afwisselende wandelingen.

Zaterdag Uilenbos:

We starten bij het (Corona-gesloten) restaurant Uilenbos en lopen over een gevarieerde route onder andere langs de oude zandgroeve ’t Schietgat en uitzichtpunt de Hessenhut op de Goudsberg (uitzicht over de Lunterse Eng):

't Schietgat  Lunterse Eng

Daarna volgen het Witte Wievengat (vlakbij de Notarisbank) en het Middelpunt van Nederland:

Witte Wievengat  het Middelpunt van Nederland

De lange Tijdlijntrap laat ons afdalen naar het laagste punt van de Veluwe. Daar mogen we ook weer uit klimmen om neer te kijken op de grote zand- en grindgroeve:

de Tijdlijntrap  de Grote Zandgroeve

Ook deze wandeling besluiten we met een ijsje.

Zondag Lunterse Buurtbosch:

We wandelen vanaf ons vakantiehuisje het Lunterse Buurtbosch in. Een prachtig gevarieerd bos met heel veel verschillende bomen, stukje hei en vennen. Dit is een aangelegd bos met een bijzonder lanenpatroon in de vorm van bladeren. Daardoor zijn er overwegend smalle paden die boogvormig verlopen. De foto’s spreken voor zich …

Lunterse Buurtbosch  vennetje in Lunterse Buurtbosch

hei in Luntersche Buurtbosch  smalle kromme padenpatroon in Lunterse Buurtbosch

Uitkijktoren de Koepel was aanvankelijk een theehuis. Met het groeien van de bomen werd er steeds een verdieping opgebouwd om het uitzicht over de Utrechts Heuvelrug te behouden. Helaas kunnen we de toren niet beklimmen (i.v.m. Corona gesloten).

de Koepel

Dit is een bijzonder mooi bos. We hebben genoten van deze wandeling.